Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Anneli-EWY
MEDLEM

Är Prelimiärskatt eget uttag i enskild firma?

Jag har enskild firma och har betalt min preliminära skatt två månader från mitt privata bankkonto och resten av året har jag gjort betalningen från firmans bankkonto.

Om jag fattar tidigare svar rätt behöver jag som enskild näringsidkare inte bokföra den preliminära skatt som jag betalat från mitt privata bankkonto? Däremot att betalningarna av preliminära skatt som jag gjort från firmans bankkonto ska jag bokföra som eget uttag?
Stämmer det det?

Ser också i tidigare svar att det är pga jag som enskild näringsidkare inte har ett enskilt skattekonto för företaget. Varför har enskild näringsidkare inte något skattekonto för företaget?

1 SVAR 1
Pamela J
MODERATOR

Hej!

Det stämmer att man inte behöver bokföra den preliminärskatt som man betalat från privata bankkontot, detta eftersom konteringen skulle bli eget kapital mot eget kapital.

Om preliminärskatt betalas från företagets bankkonto behöver det bokföras och bokförs mot ett 201X konto. Det går bra att bokföra mot antingen 2010 Eget kapital, 2012 Avräkning för skatter och avgifter eller 2013 Eget uttag. Samtliga av dessa tre konton är samma sak (eget kapital) så det spelar ingen roll vilket man väljer. 

En enskild firma är inte ett eget skattesubjekt och har därför inget eget skattekonto.

Önskar dig en fin dag!

Pamela