Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Just nu ligger vår hemsida nere, men du kan komma åt programmet genom att klicka här.
JanGud
MEDLEM

Arbeta som konsult i Norge

Hej!

Jag har ett företag som är aktivt inom vårdbranschen i Sverige. Jag planerar nu att bedriva verksamhet som konsult inom vårdbranschen i Norge via samma företag. Omfattningen kommer ligga runt 30 dagar/år och omsättningen <1000000kr. Verksamheten är momsfri i Norge. Jag kommer fakturera min uppdragsgivare (i norska kronor) löpande och och kommer inte betala ut någon lön i Norge. Någon som vet om jag måste föra separat norsk bokföring eller om det räcker med den svenska och om det är något annat man måste tänka på bokförings- och skatte och faktureribgsmässigt? Jag vet att man måste registrera företaget i Norge som utländskt företag verksamt i Norge. Tack på förhand.

1 SVAR 1
LW -60
CHAMPION

Har du ett svenskt bolag, skapar du vanliga svenska fakturor till det norska bolaget. Beträffande valuta, så har ni nog ett skriftligt avtal som stipulerar det.

Norge är utanför EU och verksamheten är momsfri i Norge, skriver du. Du berättar också att du ska regga ditt företag som utlänskt företag, verksamt i Norge. I och med att man inte debiterar moms till utlandet är det enkelt, men tänk på att använda ett konto på intäkten avsett för sålda tjänster utomlands. Om det skiljer sig åt  för att man reggat bolaget i Norge som utländskt företag verksamt i Norge, kan jag inte svara på, men det borde Skatteverket kunna hjälpa dig med att få svar på. Ring dem!

Mvh Lena