Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Arbetsgivaravgift & avdragen skatt

Hej!

Under februari tog jag ut lön för första gången. Steg 1: Jag gjorde en manuell överföring från företagskontot till mitt privatkonto. Steg 2: Eftersom jag har bankkoppling registrerades transaktionen som en bankhändelse, och jag bokförde den därefter. Se bifogad bild.

AGI_2026-03-12.jpg

Några dagar senare dök det upp en bankhändelse på skattekontot. Efter att ha läst på och rådfrågat andra kom vi fram till att händelsen skulle raderas, eftersom jag redan hade bokfört den manuellt.

Idag fick jag ytterligare en notifiering om bankhändelser på skattekontot, denna gång kopplade till två utbetalningar till Skatteverket i samband med deklarationen. Bör även dessa tas bort? Se bifogad bild nedan.

Arbetsgivaravgift samt avdragen skatt.jpg

Är så tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta

/Motaz

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Unius-subtilitas 

För att matcha lön med skattehändelser i Spiris kan du följa dessa steg:

Bokför löneutbetalningen – När du har gjort lönekörningen, se till att bokföra löneunderlaget inklusive personalskatter och arbetsgivaravgifter. Detta görs automatiskt om du använder Spiris Lön i kombination med Bokföring & Fakturering + med en aktiv bankkoppling.

Hämta skattekontots transaktioner – Logga in på Skatteverkets webbplats och hämta kontoutdraget för ditt skattekonto för den aktuella perioden. Du kan importera det som en SKV-fil eller manuellt lägga in transaktionerna i Bokföring & Fakturering +.

Matcha bankhändelsen – När utbetalning till skattekontot syns under Kassa- och bankhändelser, matchar du bankhändelsen mot dina skattetransaktioner i programmet genom funktionen "Matcha skatt- och bankhändelser".

Skapa manuell verifikation vid ränta – Om det finns intäktsränta eller kostnadsränta på ditt skattekonto, skapa en manuell verifikation med bokföringsmallarna kostnadsränta eller intäktsränta.

Kontrollera saldot – Jämför saldot på konto 1630 (skattekonto) med saldot på ditt faktiska skattekonto hos Skatteverket. Dessa ska stämma överens efter att alla poster är korrekt matchade.

Eftersom din fråga gäller flera specifika händelser på skattekontot (och om de ska raderas eller inte) rekommenderar vi att du denna gång kontaktar supporten så att vi kan gå igenom det tillsammans med dig och säkerställa att allt blir korrekt. Du är varmt välkommen att ringa oss på 0470-70 60 00 så hjälper vi dig.