Hej,
Jag blev precis ombedd av Spiris att bokföra föregående års resultat. För att det tydligen inte var gjort. Det kom upp som en avisering när jag loggade in. Se bifogad skärmdump.
Så jag gjorde som jag blev ombedd. Mycket förvirrad över det låga resultatet, men livrädd för att göra fel i bokföringen. Så jag klickade mig vidare till programmets automatiskt framtagna verifikation och bokförde, fick låsa upp 2025 eftersom jag stängt och gjort klart, trodde jag. Men slutförde tillslut bokföringen av årets resultat enligt instruktioner.
Men sen blev jag fundersam och gick tillbaka till samtliga verifikationer för 2025 och mycket riktigt. Där fanns ju redan en verifikation var ju för årets resultat, som jag bokfört i början av januari. Men nu låg där också den verifikation som jag precis gjort.
Vad har hänt? Vad hade jag gjort för fel som gjorde att programmet tyckte att jag skulle bokföra ett nytt resultat?
Och framför allt, vad ska jag göra nu? Jag förstår ingenting. Litade så blint på programmet och nu är jag helt förvirrad.
Snälla hjälp mig reda ut detta.
Löst! Gå till lösning.
Först vill jag säga följande och bli inte ledsen och upprörd nu.
Hur mycket än programmakarna går ut och säger att du inte behöver kunna ett dugg om bokföring och redovisning för att greja biffen själv, så har de fel! Du kan inte lita till en programvara! För att göra det, måste du förstå hur bokföring fungerar, hur det ska se ut och hur man ser att det är galet. Man måste också förstå hur programmen tänker och var det kan gå fel någonstans.
Jag ser precis vad detta är på direkten.
Som jag ser det, är allt frid och fröjd. Det ska vara så här. Allt är OK.
Mvh Lena
Tack för svar!
Men borde jag inte ha en verifikation bokad efter A286 då? Eller åtminstone en faktura och verifikation på motsvarande belopp i början av 2026?
Jag förstår verkligen inte varifrån summan 405,63 kommer ifrån.
Det står att det är en uppbokning av årets resultat, är det inte det? Som jag kan se, har du klistrat in en bild på två verifikat som heter Årets resultat och det kan ju inte en faktura heta. Ta fram en balansrapport och kika hur det ser ut med årets resultat och titta i leverantörsreskontran om inte fakturan ligger där.
Mvh Lena
Ja, precis. Det finns två verifikationer med Årets resultat för 2025. Den ena som jag gjorde i samband med mitt bokslut tidigare i år. Och den andra som jag gjorde idag, på uppmaning av Spiris som menade att jag inte hade bokfört årets resultat för 2025. Det är det som min fråga handlar om. Att jag inte förstår varför Spiris ville bokföra Årets resultat när det redan fanns en sån verifikation. Men det känns som att jag måste få tag i supporten. Jag förstår inte vad som blivit fel och hur jag rättar till det.
Men, du har bokfört årets resultat
Sedan kom en faktura in, då har ju årets resultat som du bokar ruckats på, det stämmer ju inte då.
Det var därför som du behövde justera resultatet efter leverantörsbokningen.
Om du letar upp fakturan som kom in ska du se att den har samma nettosumma som det justerade resultatet.
Mvh, Lena
Copyright 2026 Visma Spiris AB. All rights reserved.