Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Raketen86
MEDLEM

Betalning av leverantörsfaktura

Hej,

Jag har betalat en leverantörsfaktura från mitt företagskonto och tänkte bokföra krediteringen på 1930 men då dyker inte affärskontot upp. Vad gör jag för fel? 

mvh/Raketen

Screenshot 2025-05-22 at 14.52.50.png

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det ser ut som du är på sidan inköp Leveratnrörsfakturor och skall du lägga in en kreditfaktura där så skall du inte ha med 1930 utan där du skrivit in 1930 skall du ange kostnadskontot som skall minskas (Samma konto som du använder när fakturan bokfördes)

1930 skall användas först om du får pengarna återbetalda.

/Joachim

Hej Joachim,

Okej, jag förstår inte riktigt. Det stämmer att jag är på sidan inköp leverantörsfakturor och jag ska bokföra en debetfaktura (fakturan för bokföringsprogrammet). Så du menar att trots att jag betalar med mitt företagskonto så ska jag inte bokföra det där?

Hur vet jag vilket kostnadskonto som ska minska? 

Tack!

Hej

Företagskontot hanterar du från sidan kassa och bankhändselser där du skall matcha betalningen med fakturan du registrerat.

När du lägger in fakturan skall den bokföras mot ett kostnadskonto som nedan exampel.

2440 Kredit
5460 Debet
2641 Debet

Läs sedan in bankhändelserna vi antingen en bankkoppling eller en exporterad fil från banken som du importerar på sidan Kassa och bankhändelser. Systemet kommer då känna av att du har en faktura att matcha betalningen mot. Konteringen av betalningen blir då på följande sätt

1930 kredit
2440 Debet

Bankkontot 1930 minskas och leverantörsskulden på 2440 nollas/minskas.

Föreslår att du ringer in till vår programsupport så kan de ge dig en genomgång på hur du bäst hanterar systemets funktionalitet som är svår att förklara på ett bra sätt i skrift.

0470 - 70 62 00

/Joachim