Hej,
Jag har en nystartat bolag och försöker bokföra en förlust på 2500kr. Förlusten är bankavgiften till SEB.
Jag vill inte att denna förlust ska påverka aktiekapitalet. Jag försökte skapa en verifikation på konto 1930 2500kr kredit och konto 2099 debet 2500kr. Är det korrekt att göra så som jag försökte?
Bakgrundsinfo:
Mitt bolag har inte haft någon verksamhet under det räkenskapsår som jag bokför och gör årsavstänning för den enda kontohändelsen är den beskriven ovanför utöver att jag satte in aktiekapitalet först. Det har jag bokfört som verifikation på konto 1930 25000kr debet och konto 2081 kredit.
Mvh,
Stefan
Löst! Gå till lösning.
Om du har en kostnad i bolaget, såsom en bankavgift, ska den inte bokföras som en förlust. En förlust har man gjort när en KUND inte betalar en FAKTURA du skrivit till honom för han har gått i konkurs och är oförmögen att kunna betala.
Att du har betalat en bankavgift, påverkar INTE det insatta aktiekapitalet.
Det framgår inte heller hur denna kostnad betalats, men de flesta banken drar summan från de pengar som finns på bankkonttot. Då ska det hela bokas:
Om du inte har gjort några affärer i bolaget alls och inte har haft ytterligare kostnader i bolaget och inte heller några inventarier utan allt varit noll, ska du efter ovanstående transaktion boka upp resultatet:
Jag föreslår å det bestämdaste att du börjar gå en kurs i bokföring eller lämna över bokföringen till en byrå. Aktiekapitalet ska ligga mot 2081 och kommer inte påverkas. Vad som finns på bankkontot 1930 har inte med aktiekapitalet att göra mer än att du satte in pengar för aktiekapitalet på bankkontot.
Mvh Lena
Tack för ditt svar Lena... jag ska definitivt gå en kurs i bokföring.
Svaret leder mig till ytterligare frågor:
* Du skrev "efter ovanstående transaktion boka upp resultatet: Debet 2099 och Kredit 8999" vilka jag antar då ska var 0kr?
* För att korrekt bokföra insättning av aktiekapitalet ska jag då boka upp det på Kredit 1930 och Debet 2081?
Tack på förhand!
Stefan
Ifall du enbart har haft en kostnad i bolaget och inte en endaste intäkt, vad blir det då? En förlust eller en vinst? Ja, du hade rätt, det blir en förlust. Därför hamnar balanskontot 2099 i Debet och resultatet 8999 i Kredit. Om du tar fram en balansräkning i programmet efter bankbokningen, bör du se resultatet, att det är minus. I och med att du inte haft annat än en kostnad i bolaget (ingen intäkt alltså) så blir det en förlust och därför hamnar årets resultat 8999 i kredit. 2099 som ligger på balanssidan hamnar i debet, ditt kapital har minskat.
Liten redigering: Tar du ut en balansräkning och kikar allra längst ner, står det: Beräknat resultat. Den summan lägger du in som jag beskrivit i texten här ovan.
För insättningen av aktiekapitalet, så har ju pengar kommit in på banken, konto 1930. När pengar kommer in på banken, sätter man dessa i debet. Så det är debet 1930: 25 000,00 kr (eller mer). I kredit hamnar då med automatik 25 000,00 kr på kontot för aktiekapital, konto 2081.
Mvh Lena
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.