Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Ca-Bokf
MEDLEM

Bokföra RUT-ersättning där skatteverket gjort en kvittning

Hej,

Jag har begärt 13 105:- i Rut-ers för 21 st kunder där skatteverket gjort en kvittning pga att jag glömt att betala in preliminärskatt för några månader. Jag vet inte hur jag skall bokföra detta och skulle gärna slippa involvera min bokföringsbyrå då detta är något jag brukar sköta själv.  Det gäller AB och summan jag fått utbetalt är 11 167:-

Tack på förhand

Med vänlig hälsning

Carina

3 SVAR 3

Om någon/några fakturor inte helt blivit kvittade kan du testa nedan sätt. 

Matcha utbetalning som gjorts mot rätt kundfakturor, sen kommer du få en diff för den sista fakturan/fakturorna. Programmet föreslår då det mindre beloppet i rutan Betalt belopp, men där ändrar du till det belopp som räknats av så att fakturan blir helt betalt. Du får då ett minussaldo på raden Belopp att stämma av och denna differens kan du boka mot skattekontot genom att välja Ny bokföringshändelse - Övrigt uttag - Egen kontering. Avsluta med att trycka Bokför.

Ca-Bokf
MEDLEM

Tack, stöter dock på problem då pengarna är slut på tredje kunden från slutet och efter jag har ändrat beloppet på den inte får upp de sista två. Menar du att jag redan där får välja Ny bokföringshändelse och egen kontering innan jag kan gå vidare med de två sista? Är så rädd att göra fel och ställa till det för mig.

Mvh Carina

Hej

Helt korrekt att om du inte får upp den tredje kundens faktura så behöver du bokföra det kvarvarande beloppet på ett annat sätt och då väljer du Ny bokföringshändelse och egen kontering och får ange kontona du vill ha in detta på manuellt.

/Joachim