Jag har två saker , dels en faktura som blivit bet till ett företag nr1, samtidigt har företaget nr2 som vi hjälpt bet samma faktura till företag nr 1 , och dom kunde inte återbetala till oss bara till företag nr 2 ,vilket de gjorde och nu har företag nr 2 satt in pengarna på vårt konto , så nu är frågan vilket konto ska jag använda ,när vi betalade använde jag ,2440,2641,4000, 5700,3740 ,, ?? Ska jag ta det på leverantörsskulder 2440 elker inköp 4000 , ?.
sen till den andra saken vi hade köpt beg däck åt en kund , som vi sen har fakturerat,, ska jag bokföra det kvittot 1930-1510 Eller kontot som står på kundfaktura 3051
mvh Ingegerd
Hej
Om jag tolkar fråga1 rätt så är det hur återbetalningen skall bokföras?
Återbetalningen ni fått skall bokföras mot samma konto som den ursprungliga fakturan bokfördes mot så allt blir plus minus noll.
Fråga 2. Vidarefaktureringen skall bokföras mot konto 3051 och 2611 om ni tagit upp inköpet som en kostnad.
/Joachim
Tack för svar ,,men då undrar jag igen ,,om den första som vi fick pengar tillbaks från företag ska jag bokföra mot alla kontona igen , men utan moms då ,eller bara 1930 d - 4000 inköp eller ,.
Hej
Det är mot samtliga konton förutom 2440 som ersätts av 1930 i debet som det skall bokföras mot om hela beloppet är återbetalt. Detta för att allt skall blir noll tillsammans.
/Joachim
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.