Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Det är semestertider i forumet - Har du mer akuta frågor?
Kontakta en redovisningsbyrå.
Klossoteket
UTFORSKARE

Bokföra en donation / Inbetalning utan underlag

Hej!

Jag har fått en inbetalning på 50 kr - efter en order - där någon som kände att den ville betala extra för besväret som uppstod. En donation helt enkelt.

Eftersom det inte finns någon vara kopplad till inbetalningen, och då heller inget kvitto, så finns det inget mer förutom kontoutdraget efter Swish-inbetalningen. Där finns ju en del information. Bland annat ett meddelande från kunden där han skriver "För besväret".

Ska jag bokföra in detta på 6990, eller någon utan underkategorierna? Vilket konto är då lämpligast?
Jag såg att något konto var lämpligt för större donationer, men detta kan inte räknas som en stor donation.

Eftersom detta heller inte är kopplat till en vara, så kanske det inte ska finnas med någon moms, eller hur ska jag bokföra detta? Hur ser konteringen ut? Ska jag ta moms på dessa 50 kr ändå? Exempelvis 40 kr på 6990, 10 kr på 2641, eller blir det 50 kr bara då på 6990 (eller det mest passande kontot - kanske 6993?) - med företagskontot som motkonto.

Jag läste något om att det är viktigt att man har ett bokföringsunderlag, kvitto eller en faktura för en donation, men det enda jag har är just kontoutdraget med extra information då det är en Swish-inbetalning.
Behöver jag skapa ett extra underlag eller räcker det jag har i det här fallet?

Stort tack på förhand!

Mvh,
Rickard
Klossoteket
0 SVAR 0