Jag (med mitt AB) har köpt varor från Scarva, ett brittiskt företag som har sitt lager i Irland för sina EU-kunder.
Köpet är gjort via deras webshop och mitt kvitto ser ut såhär:
Sub Total: £610.88
Shipping: £34.00
Discount: -£60.78
Ordet total: £584.10
(Order VAT: £109.99)
Jag har alltså betalat 20% moms på varorna till Storbritannien.
Hur ska jag bokföra detta inköp?
Hittar bara hur man bokför med tull och eftersom jag fått varorna från ett EU-land betalar jag ingen tull. Men momsen är betald till Storbritannien.
Om du har uppgivit ditt momsnummer till Irland, har de gjort fel; de ska debitera utan moms. Du bör kontakta dem och berätta hur det ligger till, begära en kreditnota på fakturan du fått och att de gör en ny faktura utan moms. Du ska alltså ha en kreditnota för den felaktiga fakturan och en ny faktura (utan VAT på).
Mvh Lena
Jag har inte handlat med Irland, företaget är registrerat i Storbritannien. Dom skeppar bara från Irland för att komma runt tullen.
Jag förstår inte riktigt.
Det låter som om du är momsreggad. Vare sig det handlar om EU eller import fr icke EU-land ska inte moms finnas på fakturorna till dig.
Okej. Jag är själv ny på detta så jag vet inte riktigt hur man hanterar köp från utanför EU. Jag kan däremot inte få krediterat momsen enligt företaget själva.
Jag tänkte att detta kanske var applicerbart på mitt fall: Bokföring inköp tjänst Eu land med VAT - Spiris forum
Däremot har jag köpt varor och inte en tjänst..
Om företaget är reggat i England, utanför EU, handlar det om att bokföra varor utanför EU.
Du får stå på dig! Utländska företag (som du) ska INTE VAT-beläggas! De gör fel.
För:
Om du får en utlandsfaktura med VAT på, kan du inte göra annat än att registrera fakturan inkl VAT. Momsen blir alltså en direkt kostnad.
Så här bokar du ett inköp från utlandet (ej EU):
Mvh Lena
okej, tack för ditt svar!
Problemet är att dom inte hade mitt VAT nummer innan. fakturan är bara utställd till mitt AB, men med samma mail som jag använt tidigare när jag beställt som privatperson, antar att de är det som blivit fel i deras system.
Dom erbjuder sig att ta bort momsbeloppet på nästa beställning.
Kan jag bokföra hela beloppet som om de vore momsfritt och göra som vanligt med omvänd moms? Fattar att de kostar mig men känner att jag bara vill få de rätt i bokföringen. Beställer från dom någon gång med år så får igen den summan med nästa order isf.
Jag har lite svårt att förstå det här att ett lager på Irland skulle göra att ett företag tillhör EU om företaget är VAT-reggat i icke EU-land. Jag föreslår att du mailar till Skattemyndigheten eller ringer dem och berättar om det här och frågar om du ska regga EU-försäljning eller import. Om det är så att det är Irland som ska stå som företagets säte, får du boka inköpet så här:
Och fakturan med moms de inte vill kreditera och fakturera om måste du kostnadsföra i sin hellhet.
Mvh Lena
Har också svårt att förstå hur jag gör när jag bokför ett inköp utanför EU utan tulldeklareringen. Varorna har ju skeppats från ett EU-land.
Du kan enbart boka det du får fakturor på, så får du inga tullfakturor har du ju inget att registrera...
Jag har inte handlat med Irland, företaget är registrerat i Storbritannien. Dom skeppar bara från Irland för att komma runt tullen.
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.