Håller med dig. Du ser inte här, hur programvaran vill lägga konteringen. Det är det här jag inte gillar med den här funktionen med matchningar, att koppla automatik som gör att man har noll koll. Den här funktionen ställer till mer än den hjälper ibland. Dessutom känner jag att det blir kaka på kaka när både skattekontot och bankkontot har koppling till bokföringen på det här viset.
Du måste ta kontroll över programmet. Först måste du kontrollera hur bokföringen ser ut; var din moms ligger i din pipeline så att säga. Du har betalat ut din moms, men måste kontrollera var den ligger i balansräkningen, så här:
Bokföring - Kontoanalys - Balansrapport:

- Leta upp var momsen ligger, om den ligger på 2650 eller på 1630.
Efter det, måste du gå till dina matchaalternativ och se hur programvaran vill boka det hela, men enligt bilderna verkar det inte finnas några självklara alternativ. Hittar du händelsen med utbetalning från banken om du går in i matchamenyn enl det första alternativet (som det ser ut i din första bild)? I så fall, hur vill programvaran kontera (boka utbetalningen), vill den boka Kredit 1930 debet 2650 eller debet 1630? Ingenting alls? Om ingenting alls, välj i debet konto 2650 ifall momsen ligger där och väntar, eller 1630 ifall du hittar din moms där istället.
I och med att det här även handlar om att programvaran dubbelvisar samma transaktion, vill jag att du återkommer hit till forumet, efter att du har bokat posten som ligger under Företagskontot och berättar om du bokade mot 1630 eller mot 2650.
Först därefter kan vi ta nästa steg med Skattekontot.
Mvh Lena