Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

DDDD80
UTFORSKARE

Bokföra "återläggning" av ränta på skattekontot vid årets resultat

Jag sitter och försöker förstå detta, men det vill sig inte. Frågade också i en gammal tråd, och insåg att det nog gör sig bättre som en egen tråd.

Vissa saker är jag med på, men det är hur man bokför "återläggningen" av räntan på skattekontot som jag inte förstår och jag vill verkligen förstå och inte bara låta programmet göra saker åt mig.

Mitt aktiebolag har gått med vinst med 242 400 kr för år 2025. Men i detta resultat ligger fyra kronor i kostnadsränta på skattekontot. Detta kommer från alla de räntebesked jag har fått från Skatteverket varje månad, där vissa är intäktsränta och andra är kostnadsränta. Sammanlagt är kostnadsräntan fyra kronor högre än intäktsräntan för 2025. Varje räntebesked har jag bokfört mot 1630, och då använt 8314 respektive 8423 beroende på vilket slags ränta det handlat om. Dessa kostnader eller intäkter har i sin tur påverkat resultatet som en kostnad eller en intäkt.

Så långt allt väl (tror jag). Men det jag fastnar på är hur jag ska bokföra detta i samband med årets resultat. Jag fattar att kostnadsräntan inte är avdragsgill. Det gör att den inte kan användas för att minska årets resultat. Alltså ska jag öka detta med i mitt fall fyra kronor, alltså att jag "lägger tillbaka" fyra kronor till det resultat som skatten ska beräknas på. Men hur bokförs denna "tillbakaläggning"? Om jag ökar resultatet med fyra kr, alltså att 2099 krediteras med fyra kronor, vilket konto ska detta bokas mot, det vill säga vilket konto ska debiteras för att allt fortfarande ska vara balans?

Läste också detta: https://forum.spiris.se/t5/Fragor-om-bokforing/Bokforing-av-intaktsranta-pa-skattekonto/m-p/258507

...och det är antagligen det jag delvis är inne på, alltså det som kallas "manuellt ta hänsyn till när man gör skatteberäkningen vid årets slut".

Även denna tråd: https://forum.spiris.se/t5/Fragor-om-bokforing/Hur-paverkar-skattemassig-kostnadsranta-min-balansrak...

är inne på samma tema men det framgår inte heller där hur det som kallas "ett specifikt konto som man sedan skall räkna bort i bokslutet". Det måste ju i min värld fortfarande påverka balanserna och resultatet, precis som alla andra verifikationer.

0 SVAR 0