Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Anna-Karin2
MEDLEM

Bokföra royalty

Hej, jag får utbetalt royalty en gång i kvartalet från Books on demand i Tyskland. Frågan är hur ska jag bokföra och redovisa detta? Jag får ett utbetalningsunderlag som visar hur mycket som kommer att sättas in på kontot.

Idag har jag gjort en "fiktiv faktura" och lagt det som försäljning av varor till annat EU land med omvänd skattskyldighet. Hur bra eller dåligt är det?

Tacksam för hjälp.

6 SVAR 6

Har du fått ett riktigt utbetalningsunderlag som specificerar vad det handlar om räcker det.

Mvh Lena

Tack Lena! Hur rekommenderar du att göra efter att underlaget är inscannat? Ge mig gärna en steg 1, steg 2 osv. Tacksam för all hjälp då min fråga har genererat olika bud.

Du har två vägar att gå: det ena är att du drar in ditt inskannade underlag till verifikationen och det andra är att du sparar alla dessa inskannade underlag i datorn i en viss katalog. Då byter du namn på varje fil, så att det matchar bokföringsunderlaget i datorn. Du byter namn till YYMMDD - Verfnr - Books on Demand TY (eller det som du själv önskar, men det ska vara enkelt att hitta filen).

Det är inget måste att ladda in underlagen till verifikatet; du kan lika gärna ha det i datorn enligt eget upplägg så det är enkelt att hitta. Jag tycker det är snyggt att ha en bra trädstruktur till sin bokföring, där man sparar olika typer av adekvata dokument.

Vill du hellre ladda in dokumentet i verifikatet, måste du ändå ha den inskannade filen liggande på ett givet ställe så det inte ligger här och var lite beroende på din dagsform.  Sedan öppnar du filhanteraren och går till katalogen där dokumentet är sparat, tar tag i filen och drar den till Spiris, till det verifikat du skapat.

Mvh Lena

Anna-Karin2
MEDLEM

Stort tack Lena. Får lite olika bud om det ska bokföras som försäljning av tjänst eller vara (inom EG/omvänd moms maa att honoraret betalas ut från Tyskland). Hur resonerar du, hur föreslår du att göra?

Hur är upplägget och vad säljer du? Säljer du en vara eller en tjänst? Din royalty, är det något man kan ta på, en fysisk grej? Är det en immateriell rättighet det handlar om i ditt fall? I så fall har vi ett konto här, utan moms (ingen EU-moms ska användas enligt AI i alla fall):

LWInBlueAccounting_0-1778495441322.png

Vad tror du om den?

Mvh Lena

Jag tror att det är helt perfekt Lena. TACK!