Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Det är semestertider i forumet - Har du mer akuta frågor?
Kontakta en redovisningsbyrå.
Pontus66
UTFORSKARE

Bokföra uthyrning över årsskiftet

Hej, Hur bokför jag en uthyrning via Hygglo som avslutades idag, 30 Dec men som kommer att betalas först 5 Januari?  Obs, jag har inte gjort någon faktura, utan bokför bara bankbetalning efter betalning.

Mvh

P

3 SVAR 3
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Pontus, 

Detta skulle du kunna bokföra som en upplupen intäkt tänker jag, eftersom intäkten tillhör innevarande räkenskapsår men som betalas av kund först kommande bokföringsår. I vår forumtråd Bokföra upplupna kostnader och förutbetalda intäkter kan du se hur detta ska hanteras och bokföras mer exakt. 

Ha en fin dag! 🙂 
/My 

Hej My! God Fortsättning!

Jag fick inbetalt (320 kr) beloppet idag 4 Jan, fast på transaktionsunderlaget från Hygglo står det utbetalt 5 Jan.   Uthyrningsperiod 28-30 Dec 2020.

Det är bara ett litet belopp, så för mig vilket år, spelar ingen roll. Jag vill bara göra rätt.

Jag kollade ditt svar, om upplupna/förutbetalda, men det är krångligt...

Beloppen är så små

Ordervärde 400kr

Provision Hygglo 80kr

Moms 25% 

Totalt 80 kr

Varv moms 16 kr

Kan jag skippa när uthyrningsperioden var och bokföra det helt för 2021. Blir enklare för mig men är det ok?

Vänligen kommentera.

Mvh

P

Detsamma! 

Ja men det kan jag förstå. Jag hade en konversation i en liknande tråd idag faktiskt och svaret är nej, du måste inte göra denna periodisering eftersom den infaller under 5000-regeln. I tråden Förenklingsregeln vs skatten kan du läsa mer exakt vad det innebär, känns något oklart får du gärna återkomma! 🙂 

/My