Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra utlägg som faktureras företag i annat EU-land

Jag säljer tjänster till ett företag i ett annat EU-land som även ersätter mig för utlägg för t.ex resekostnader. 

1. Jag gör utläggen med privata pengar. När jag bokför dessa utlägg, ska jag ta med ingående moms eller inte? Jag har sett olika svar vad som gäller för detta.

2. När kunden betalar fakturan inkl. ersättning för utlägg. Hur bokför jag uttaget av ersättningen för utläggen? 

Skulle behöva en step-by- step för hur jag ska bokföra från det att jag gör utlägget tills dess att jag fått betalt och göra ett uttag från företaget för ersättningen för alla utlägg.
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Pontus,

Till din första fråga, och säkert anledningen till att du har sett olika svar, är helt enkelt att det beror på. Gäller det ett utlägg eller vidarefakturering? Skatteverket skriver såhär i sitt inlägg Utlägg och vidarefakturering, om vad skillnaden är och hur man ska tänka kring momsen. Läs gärna det och när du vet vilket som gäller i ditt fall, är du mer än välkommen att återkomma med en eventuell följdfråga.

Till din andra fråga, Debitera kontot 2013 och kreditera 1930 under förutsättning att du har en enskild Firma.

Tack för dina frågor.

/Victor

Fd medlem
Inte tillämpbar

Enligt det Skatteverket skriver så gäller detta utlägg och inte vidarefakturering. Hur gör jag då enligt tidigare fråga 1?

Tack för svar på fråga 2.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Pontus,

Du får inte dra av någon moms, men däremot kan din kund ha avdragsrätt och du bör då bifoga ett kvitto eller faktura på kostnaden i samband med att du fakturerar din kund.

Hoppas detta besvarar din fråga.

/Victor