Vi är ett band med frilansande musiker, alla med enskild firma. En av oss brukar fakturera arrangören för en spelning. Därefter fakturerar övriga bandmedlemmar den som tar hela gaget, med sin respektive andel. T ex fakturerar jag arrangören 10000 kr artistverksamhet, vilket är momsfritt. Övriga bandmedlemmar fakturerar mig sin andel, t ex 2500 kr. Är det rätt att använda konto 6890 för att boka kollegernas kostnader om jag fakturerar arrangören? Intäkten tar jag på konto 3044
Jag skulle jobba med avräkningskonton.
Ponera att ni är fyra stycken. Du skickar en räkning till arrangören 10.000 kr och en fjärdedel är alltså din intäkt. Den fjärdedelen lägger du på ett intäktskonto, 3xxx och resterande pengar lägger du på ett skuldkonto i och med att du fått pengar som tillhör andra företag; du har en skuld till dem. I K1-kontoplanen finns ett skuldkonto med nummer 2900 Övriga skulder, använd det.
När du sedan får räkningarna från dina bandmedlemmar, motkonterar du skuldkontot så det blir nollat. Då blir det Kredit 2440 för leverantörssklder och Debet 2900 för att minska skulden. Sedan när du betalar ut fakturorna blir det 2440 i debet och 1930 i kredit.
På det här viset, blandrar du inte in resultatkontona, vilket jag tycker är viktigt i det här fallet. Ni bör ha avtal mellan er som styrker detta ifall det blir problem framöver.
Lycka till!
Mvh Lena
Hej!
Jag har en fråga som berör ämnet i denna tråd. Jag har i alla år skickat "storfakturor" för olika band vars medlemmar därefter fakturerar mig. Jag har bokfört detta som rena intäkter och utgifter utan att blanda in skuldkonto.
Dock har jag nu upptäckt att jag i byte av bokföringsprogram gått från att för detta använda en kontoplan för legoarbeten (46xx) till en för inhyrd personal (68xx). Det gör att hela detta konto som är den absolut största delen av mina utgifter hamnar under R6 - Övriga externa kostnader i deklarationen (förenklat årsbokslut). Mina medmusiker är en direkt, oundviklig kostnad likt varuinköp för en affär varför jag undrar om den kostnader är mer korrekt under R5 - Varor, material och tjänster. Spelar detta någon större roll?
Om jag bör ändra, vad blir i så fall bäst: kan jag koppla mitt konto "68xx - arvode till medmusiker" till R5 eller bör jag ändra i hela årets bokföring så att dessa poster läggs på 46xx legoarbeten/underentreprenörer.
Jag tycker så här: i deklarationen flyttar du det hela till R5 för det är där det ska in. Sedan i pågående år, flyttar du över kostnaderna från 68xx til 46xx. Har man tur, kan man göra det direkt i skapade verifikat (se till att låsa upp månaderna först) så testa. Går det inte att ändra raden, måste du i verifikatet istället skapa en korrigeringsverifikation och du har knappar längst ner där funktionen finns.
Lycka till!
Mvh Lena
Copyright 2026 Visma Spiris AB. All rights reserved.