Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lena_01
MEDLEM

Bokföring av arbetsgivaravgift och skatt på lön

Hej,

Jag får inte fram någon stans hur jag ska bokföra dessa avgifter:

Lena_01_1-1758698690183.png

För mig så tycker jag att jag ska kvitta dessa mot varandra. Men det verkar fel då när jag matchar så säger den att datumen måste vara samma....

När jag får transaktionen från Banken finns det en händelse som heter lön som jag kan välja och matcha på så där fungerar det men hur ska jag bokföra ovan?? 

Säkert en enkel fråga men jag får inte ihop det.... tacksam för svar.

Mvh

Lena

3 SVAR 3
LW -60
UTFORSKARE

Tyvärr blir det så här galet, när man ska få en maskin att tänka åt en.

För säkerhets skull, bör du titta hur dina bokningar har gjorts av automatiken för lönen och de inblandade kontona.

• Gå till Bokföring -> Kontoanalys och välj där fliken i mitten som heter Balansräkning
  • Byt datumintervall så programmet visar augusti och september
  • Titta hur kontona 1630 2710 och 2731 (eller 2730) har blivit bokade under den perioden ihop med hur det utgående saldot ser ut, om det stämmer med det som det ska vara.

I och med att jag inte har dina bokföringsuppgifter framför mig, är det här det jag kan göra för dig i skrivande stund. 

Lycka till!

Mvh Lena

Lena_01
MEDLEM

Nej det verkar inte alls stämma, finns det en matchnings funktion som bokför detta (finns ju en som heter "arbetsgivardeklaration" och en som heter "arbetsgivaravgift mån år" kan jag använda dessa för att matcha dessa poster eller måste jag bokföra manuellt?

Tanken är nog att du ska använda dessa automatiska bokningar, men jag kan inte garantera att det blir korrekt. Jag föreslår att du testar och ser om det blir såsom det ska. Blir det fel får man ändra bokningarna manuellt. Hör av dig i fall det blir fel, så guidar jag dig runt problemet. Jag tror att default är att det bokas mot skattekontot 1630.

Mvh, Lena