Hej,
Jag har gjort en resa till Mexiko kopplad till min verksamhet. Delar av resan bekostades med ett skattefritt stipendium och resterande betalades med egna pengar. Jag har några frågor kopplade till bokföringen av dessa resekostnader:
- Hur fungerar det generellt med avdrag kopplade till resekostnader, får jag göra avdrag per dag eller liknande eller bara för specifika kostnader?
- Kostnader för flyg och boende har jag bokfört separat men jag har även en del fysiska kvitton, främst från uttag av kontanter. Kan jag inkludera dessa uttagskvitton trots att det inte specificeras exakt vad jag köpt för pengarna?
- Hur ska jag bokföra det skattefria stipendiet så att det inte missförstås som skattepliktig inkomst?
+ Resan gjordes innan jag hade registrerat mitt företag men är kopplat till verksamheten, så jag antar att jag får bokföra utgifterna på det datum då Min enskilda firma registrerades?
Tack
Hej
Behöver inledningsvis veta vilken bolagsform frågan gäller Enskild firma eller aktiebolag? Dear av det du frågar om hanteras olika beroende på bolagsformen.
Rena resekostnader som flyg, hotell mm (Transporter och boeende) får man ta på företaget om resan är förtagsrelaterad. Dessa kosntadern bokförs på konto 5800 men ingen moms får dras av eftersom tjänsterna är förbrukade utomlands. Det är helt korrekt att kosntaderna tar du upp på första datumet i ditt företags första räkenskapsår.
Gällande kvitton och uttag så beror det helt på dels bolagsform samt vad du använt pengarna till hur det skall hanteras så detta behöver jag mer information om för att kunna besvara.
/Joachim
Hej,
Tack för svar!
Det gäller en Enskild firma.
Lina
Hej
Stipendium får man som regel som privatperson och inte på företag så den utbetalningen skall du bokföra som en egen insättning på konto 2018 egen insättning.
Gällande kvittona och uttagen så behöver jag mer information om vad pengarna har använts till, Vad har köpts in med dem?
/Joachim
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.