Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

SilviaK
NY MEDLEM

Bokföring och redovisning

Hej! Jag skulle behöva hjälp med att upprätta min inkomstdeklaration. Jag har en enskild firma och har inget separat företagskonto – både inbetalningar och utbetalningar sker via mitt privata bankkonto. Min deklaration har hittills gjorts av en redovisningskonsult, men nu vill jag göra den själv. Det är dock möjligt att jag har gjort fel, eftersom det på raden 2013 (Övriga egna uttag) i balansräkningen har dykt upp ett belopp som kanske inte är korrekt bokfört. Jag valde konto 2013 baserat på min redovisningskonsults mall från föregående år, eftersom hon använde samma konto när hon skapade verifikationerna. Däremot kan systemet inte matcha bankhändelserna med de handskrivna och inscannade kvittona, så jag matchade dem manuellt själv. Det resulterade i att många intäkter dök upp som dubbletter – jag förstår inte riktigt varför (detta rekommenderades av en medarbetare på Spiris support). På grund av detta var jag tvungen att i efterhand radera dessa dubbletter en efter en.

Nu vet jag inte längre om jag har gjort rätt eller fel. Kan du ge mig råd utifrån detta? Tack på förhand!

Silvia

1 SVAR 1
GetSamla
UTFORSKARE

Hej!

Det låter som att det finns flera olika frågor som hänger ihop här.

När man driver en enskild firma och använder sitt privata konto för både privata och företagsrelaterade transaktioner blir bokföringen ofta mer svåröverskådlig än om man har ett separat företagskonto.

Konto 2013 (Egna uttag) används normalt när du tar ut pengar eller betalar privata kostnader från verksamheten, men om intäkter eller kostnader råkat bokföras dubbelt kan saldot på konto 2013 påverkas indirekt.

Det som gör mig mest fundersam i ditt fall är att du beskriver att:

• Bankhändelser matchades manuellt.
• Intäkter dök upp dubbelt.
• Du sedan raderade dubbletter i efterhand.

Innan du lämnar in deklarationen skulle jag därför rekommendera att du först säkerställer att:

• Samtliga intäkter bara finns bokförda en gång.
• Samtliga kostnader bara finns bokförda en gång.
• Konto 2013 endast innehåller egna uttag och inte felaktiga korrigeringar.
• Bankkontot stämmer mot bokföringen.

För att någon ska kunna ge ett mer konkret svar tror jag att det behövs mer information om vilket program du använder samt vilka saldon som finns på exempelvis 2013 och övriga egna kapital-konton.

Har du möjlighet att visa en anonymiserad balansräkning eller en huvudbok för konto 2013?