Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Antonbynamo
MEDLEM

Bokslut och bokföring av förlusttäckning via aktieägartillskott. Saknade bokslutsverifikationer?

Hej alla!

Jag behöver hjälp av någon klok person att verifiera korrekt bokföring i samband med bokslut och övergång mellan två räkenskapsår i Visma/Spiris. Nu ska jag redovisa för (2025-2026) och det har inte hänt så mycket, inga nya insättningar, bara utgifter som dragits. Så det borde inte vara så komplicerat egentligen. 

Lite bakgrund;
Bolaget har brutet räkenskapsår.

Räkenskapsår 1 (Första ever): 2023-05-03 – 2024-07-31
Årsredovisningen (fastställd) anger:

Skärmavbild 2026-01-16 kl. 17.22.24.png

 Alltså:

• Årets resultat: −40 778 kr

• Täckning av förlust via aktieägartillskott: 40 302 kr

• Kvar att balansera i ny räkning: −476 kr

Årsredovisningen i sig är korrekt och fastställd.

Problemet: När jag nu granskar huvudboken i Visma/Spiris inför bokslut för räkenskapsår 2 upplever jag att bokföringen inte fullt ut speglar stämmobeslutet i årsredovisningen år 1.

Mer konkret ser jag att:

• Aktieägartillskotten (från 2023-2024) om totalt ca 40 302 kr fortfarande ligger kvar som skuld på 2893 – Skuld till närstående

• Jag hittar ingen tydlig verifikation som bokför själva förlusttäckningen

• Jag hittar heller ingen verifikation som balanserar −476 kr till 2091 – Balanserat resultat som ingående saldo för räkenskapsår 2

Detta gör att balansräkningen för räkenskapsår 2 inte går ihop utan manuella justeringar, och eget kapital blir missvisande.

Det jag funderar över: 

1. Ska förlusttäckning via aktieägartillskott, när den beslutats i årsredovisningen, bokföras genom omklassificering från skuld (2893) till eget kapital?

2. Ska kvarvarande belopp som ”balanseras i ny räkning” (−476 kr) bokföras som balanserat resultat (2091) inför nästa räkenskapsår?

3. Är detta något som normalt ska bokföras i samband med bokslut/årsstämma för räkenskapsår 1, eller först i efterföljande räkenskapsår?

Mitt mål är såklart att konton
2091, 2099 och 2893 får korrekta ingående och utgående saldon. Så vad ska det stå här nu när jag ska redovisa år 2024-2026? Stämmer det att det ska stå: utgående: -476 på 2091, 0 på 2099, och 0 på 2893 eller är jag ute och cyklar?

Jag har skissat på de bokslutsverifikationer som jag tror motsvarar årsredovisningens beslut och som eventuellt saknas i bokföringen. Jag är tacksam om någon vänlig själ kan bekräfta om detta är rätt tänkt, eller peka på vad som ska göras annorlunda. 

Omföring av årets resultat år 1

2099 Årets resultat              40 777,73   (kredit)
2091 Balanserat resultat         40 777,73   (debet)

Förlusttäckning via aktieägartillskott
(Omklassificering av tillskott som använts för att täcka förlust)

2893 Skuld till närstående        40 301,50   (debet)
2091 Balanserat resultat          40 301,50   (kredit)

Balansering av kvarvarande −476 kr i ny räkning

2091 Balanserat resultat             476,00   (debet)
2099 Årets resultat                  476,00   (kredit)

Tack på förhand för hjälp! Hoppas detta inte var allt för rörigt och säg till om något mer behövs för att kunna svara. Tacksam för att detta forum finns! 

1 SVAR 1

Omföring år 1:

Omföringen för år 1 som bokas år två (typ första räkenskapsdagen år två) ser helt OK ut. Om man ska finlira, kan man boka föregående års resultat på 2098. Då måste man år tre flytta 2098 till 2091.

Förslusttäckningen bör bli:

Debet 2893

Kredit 2093 Erhållna aktieägartillskott

Balansering av kvarvarande:

Är inte den redan flyttad i första delen?

Nej, detta ser inte rörigt ut alls! Hur fint som helst!!!

Mvh Lena