Hej.
Jag har en kund som inte kunde betala fakturan i tid. Jag har därför valt att göra en bortskrivning av det belopp som återstod, påminnelseavgift med mera. Bortskrivningen bokfördes såhär:
3231 kredit 100kr
3540 debet 100kr
stämmer detta? Tack på förhand.
Löst! Gå till lösning.
Nej, det är fel. Du har bara bytt ett resultatkonto mot ett annat och kundfordringen finns ju kvar.
Vilket gäller i ditt fall?
Mvh Lena
Tack för svar.
Jag har valt att kunden inte behöver betala påminnelseavgift och ränta.
OK, du har alltså skickat en räntefaktura till kunden med tillhörande påminnelseavgift?
Mvh Lena
Ja, programmet skickade automatiskt ut en påminnelse med påminnelseavgift och dröjsmålsränta. Kunden har betalat den ursprungliga fakturan. Och nu ska jag trolla bort påminelseavgiften och räntan.
OK, det var därför jag frågade om en räntefaktura gått ut (med påminnelseavgift på), för en påminnelse hamnar inte som ytterligare en faktura i reskontran (listan över alla fakturor). Kika under Försäljning -> Kundfakturor -> fliken Alla om det verkligen ligger en faktura där med den här summan på till den här kunden där det är påminnelseavgift och dröjsmålsränta på.
En påminnelse är inte ytterligare en faktura. Man kan inte skicka nya fakturor till samma kund på samma vara/tjänst gång på gång tills en en betalning sker. Sker inte betalning i tid, skickar man påminnelser med en uppgift på upplupen dröjsmålsränta, men det är ingen faktura.
Är du osäker, ta en skärmdump på den här PDF:en du skickade m ränta och BP-avgift på, den övre halvan i alla fall, så att jag ser hur det ser ut. Jag kan ju ha helt fel.
Mvh Lena
Ok, det ända jag tror jag vill göra är att bokföra en bortskrivning på 72,13 kr. 😁
Det ser ut som om du skulle kunna kvitta bort dessa mot varandra, men jag är osäker på var i programmet du befinner dig. I vilken funktion i programmet står du? Du ser det i "panelen" till vänster eller högst upp i fönstret.
Mvh Lena
Copyright 2026 Visma Spcs. All rights reserved.