Om man fått cashback på inköp av dator till enskild firma, hur bokförs detta? Behöver det läggas in? Inköp av datorn, som ligger under halvt prisbasbelopp bokförs väl på:
5410 Förbrukningsinventarier, Debet
2640 Ingående Moms Debet
1930 F-konto Kredit
Men hur gör man exakt i bokföringen med cashback om man fått återbetalning senare på 1000 kr?
Tacksam för snabbt svar
JAg skulle lägga det som proovisionsintält.
Mvh Lena
Hänger inte med riktigt, hur menar du då? Det är en cashback och inte provision. Hur ska det då läggas in exakt i bokföringen om jag bokfört enligt ovan? Finns det något ytterligare alternativ?
Du kan byta namn på kontot.
Är det så att din cashback är något som däremot är en återkommande historia på alla dina inköp, bör du använda ett konto som tillhör kontoklass 3 och som ligger högt upp, bland huvudintäkterna. Någor som är sällanintäkt bland övriga intäkter.
Det är inget återkommande utan det var en kampanj före ett visst datum. Gjorde inköp av dator till enskild firma med företagskortet. Datorn ligger under halvt prisbasbelopp så det faller under förbrukningsinventarie, eller hur? Bokfört det så här;
5410 Debet
2640 Debet
1930 Kredit
Visst stämmer det? Sedan någon månad efter detta kom cashback på 1000 kr. Det jag funderar på nu, för att det ska bli rätt och riktigt, är vad jag bokför det som, om man måste det? Här behöver jag få hjälp att veta exakt vilka konton jag ska använda, så att det blir rätt, dvs exakta konton med debet och kredit (är lite vilsen här som sagt)
mvh
Din kontering ser helt ok ut.
Om din kickback är en udda företeelse, lägg den under 3999.
Du behöver inte vara så jätterädd för kontonas namn utan det som är viktigt är att allt som börjar på siffran 3 är intäkter och 4 och framåt är kostnader. Kontoklass 8 kan vara nåde och.
Ok, så du menar att cashbacken som kom in på 1000 kr någon månad senare, kan jag lägga på konto 3999.
Cashbacken på 1000 kr kom in på f-kontot 1930 efter någon månad, eftersom det var där jag gjorde inköpet.
Hur exakt ska jag bokföra dessa 1000 kr?
mvh
Lägg in kickbacken på 3999.
Hej på dig igen, tack för att du svarar mig då jag inte har riktigt koll på detta. Då cashbacken(kickbacken) gick in på f-kontot 1930 Debet med 1000 kr. Menar du att jag konterar enligt följande;
1930 kredit
3999 Debet
Har jag förstått det hela rätt då? Jag behöver inte tänka på någon momsfördelning eller så? Jag kan göra på detta sättet bara.
MVH
NickaTias (och tack på förhand)
Du har tänkt helt rätt och på den här typen av intäkt är det ingen moms.
Mvh Lena
Ok, Tack så mycket Lena,
Mvh
NickaTias
Copyright 2026 Visma Spiris AB. All rights reserved.