Hej!
Jag använder Deklaration & Årsredovisning för aktiebolag, räkenskapsår 2025.
Årets resultat är redan manuellt bokfört i Bokföring & Fakturering per 2025-12-31: kredit 8999 / debet 2099, 7 551 kr, förlust.
Bokföringen är periodlåst t.o.m. 2025-12-31 men räkenskapsåret är inte slutlåst. Skatt är 0 kr och periodiseringsfond är 0 kr.
Jag har läst denna tråd:
Där står att manuellt bokförda bokslutsverifikationer behöver korrigeras/bokas bort innan man fortsätter/slutför i Deklaration & Årsredovisning, annars riskerar de att bli dubbla.
Gäller detta även en manuell verifikation för årets resultat på 8999/2099?
Vilken metod rekommenderas i så fall:
- korrigera-funktionen på verifikationen,
- manuell motverifikation,
- eller något flöde inne i Deklaration & Årsredovisning?
Ska en separat verifikation för disposition av föregående års resultat efter stämman, 2098 till 2091, ligga kvar orörd?
Jag vill främst undvika dubbelbokning på 8999/2099 när D&Å senare skapar/för över sina bokslutsverifikationer.
Tack på förhand!
Hej!
Om årets resultat redan har bokförts manuellt på konto 8999/2099 innan arbetet i Deklaration & Årsredovisning påbörjas behöver du vara uppmärksam på att samma bokning inte skapas en gång till via programmet.
Generellt rekommenderas att manuellt registrerade bokslutsverifikationer som ska hanteras av Deklaration & Årsredovisning tas bort eller korrigeras innan bokslutet slutförs i tjänsten. Annars finns risk för dubbelbokning.
Vilken metod som är lämpligast beror på situationen, men normalt används antingen:
Korrigera-funktionen på den manuella verifikationen, eller
En manuell motverifikation som neutraliserar den tidigare bokningen.
Dispositionen av föregående års resultat (t.ex. 2098 till 2091 efter årsstämmans beslut) är en separat händelse och brukar normalt inte påverkas av arbetet med årets bokslut, så den ska vanligtvis ligga kvar.
Eftersom hanteringen kan påverkas av exakt hur bokslutet har påbörjats och vilka verifikationer som redan finns rekommenderar jag att du kontaktar supporten eller inväntar ett svar från en moderator för att få bekräftat vilket arbetssätt som är rätt i just ditt fall.
Hoppas detta hjälper!
Copyright 2026 Visma Spiris AB. All rights reserved.