Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Nybörjare
MEDLEM

Delvis betald faktura – kund dröjer i över 6 månader

Hej,

 

Jag har en faktura på totalt 3 500 kr, där kunden har betalat 1 600 kr och 1 900 kr återstår.

Fakturan har varit förfallen i över 6 månader.

 

Jag har kontaktat kunden upprepade gånger via telefon under denna tid. Varje gång säger kunden ”imorgon” eller ”överimorgon”, men någon betalning sker aldrig. Jag upplever nu situationen som ohållbar.

 

Mina frågor är:

 

  1. Hur hanterar ni detta praktiskt i Visma – ska fakturan ligga kvar som delvis betald eller är det bättre att skapa ett nytt krav?
  2. Finns det något särskilt att tänka på innan man går vidare till inkasso eller Kronofogden?
  3. Hur bokför ni avgifter om man ansöker om betalningsföreläggande (300 kr) eller verkställighet?
  4. Har ni några tips för att öka chansen att få betalt utan att kostnaderna överstiger skulden?

 

 

Tacksam för era erfarenheter och råd.

 

Vänliga hälsningar

Ridha

0 SVAR 0