Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

JesperS
MEDLEM

Det nya räkenskapsåret har påbörjats, men en försäljning behöver hänföras till det föregående året

Hej,

Jag sålde en affär under mitt förra räkenskapsår för mitt AB, som avslutades i fredags. Jag har redan levererat den första delen av projektet, som avser konsulttjänster. Eftersom jag ännu inte har fått alla faktureringsuppgifter har jag dock inte kunnat skicka fakturan än.

Jag räknar med att kunna fakturera under veckan. Hur bör jag registrera denna försäljning så att den hänförs till det föregående räkenskapsåret?

Vänliga hälsningar, 

Jesper 

1 SVAR 1
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

Den delen av arbetet som är hänförligt till föregående år bokar du som en upplupen intäkt.

Debet 1790 (eller annat 179X-konto som du använder för interim fordran).

Kredit 3XXX

Jag brukar lägga upp ett eget intäktskonto för periodiserade intäkter. Det kontot lägger jag utan momskod för att det inte ska strula med momsrapporten. Bokar jag intäkten normalt på 3040 så har jag ett konto 3049 för periodiserade intäkter.

När du skapat fakturan så vänder du tillbaka den periodiserade posten från bokslutet, dvs kredit 1790 och debet det konto du använt vid periodiseringen. På så sätt så nollställs intäkten i resultatrapporten på nya året.

//Carina