Hej,
Har en försäljning via klaravik som lägger till moms på sina försäljningar men det jag sålt via dom är köpt från privatperson och är bokfört på konto 1465. Men då kanske det blir fel, nu är jag osäker hur man ska tänka kring bokföring och moms. Exempel nedan så sätter dom in 3 656 enligt avräkning, och inköpet var
2 000kr privat
Hej!
Du behöver ta upp all den utgående momsen och rapportera till skatteverket. Jag "killgissar" men jag tror inte att Klaravik accepterar att sälja utan moms men det kan du kolla upp med dem. Det är iaf så att om det specats moms till köparen så måste du redovisa in den.
Du kan bokföra enligt nedan:
D1930 3656 kr
K3051 3900 kr
K2611 975 kr
D2641 244 kr
D6090 975 kr
Inköpet som du lagt på 1465 kan du bara boka om mot 4000 eller 4010.
Hej,
När man använder Klaravik eller någon annan liknande tjänst så är det viktigt att man klargör från början vad som ska vara med och utan moms. Gäller ju främst bilar, men kan som i ditt fall även gälla andra saker som säljs. Eftersom det är ett företag som säljer så tar Klaravik för givet att det ska vara moms på försäljningen om inget annat är överenskommet.
All utgående moms som finns på avräkningen måste du redovisa till Skatteverket precis som @Lovisa - 4L Ekonomi AB skriver ovan.
Mest rätt i det här fallet hade nog varit att använda VMB, men det är för sent nu eftersom auktionen är avslutad.
//Carina
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.