Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

MaddeB
MEDLEM

Hjälp. Årsbokslut

Hej

Pga influensa missade jag årets sista dagar och årets första.

Behöver få ihop Bokslutet, men vet inte var jag ska börja.

Försöker ta hjälp av Spiris egna checklista, men blir mest förvirrad.

Ska jag börja med att bokföra årets resultat som en egen verifikation? 2019 o 2010.

Vart plockar jag fram årets resultat? Är det under resultaträkningen?

Mvh

Madde

5 SVAR 5
LW -60
CHAMPION

Du ska börja med att stämma av alla konton, i allafall samtliga balanskonton per 2025-12-31:

• Du ska ha en kundreskontralista som stämmer med 1510
  • Du ska ha en leverantörsreskontralista som stämmer med 2440
  • Du ska ha ett fullständigt kontoutdrag över skattekontot och Skatteverkets siffror ska stämma med dina på 1630
  • Du ska ha alla transaktioner klara på 1930; summan där ska stämma med de siffror banken har.
  • Har du AB och tagit ut lön, måste du kolla 2710 och 2731 och att kostnaden ligger där den skall
  • Har du betalat pensionskostnader under året, ska du boka upp löneskatt på detta
  • Hur ser det ut med föregående års slutskatt? Det ska bokas enligt Skatteverket
  • Avskrivningar, har du sådana, i så fall ska det kollas att de stämmer
  • Periodiseringar kanske också behöver göras på upplupet och  förutbetalt

Efter det, kan du göra bokslutet. Resultatet  = skiillnaden mellan fordringar och skulder men syns även på resultatsidan.

Lycka till, 

Lena

MaddeB
MEDLEM

Hej

Eftersom jag har enskild firma och betalar alla kostnader allt eftersom de kommer in (mest inköp) och inte använder varken kundreskontra eller leverantörsreskontra så har jag ju inget att kolla på dessa konton.

Kunderna betalar alltid kontant via bg eller swish så det går ju direkt in på 1930 (under förutsättning att jag bokfört dem rätt)

Skattekontot får jag se över. Kan ju vara klurigt att få in rätt siffror när jag har FA skatt (både egen och jobbat åt andra arbetsgivare)

Jag ska ju även ha inventerat som jag förstår det. Det mesta har jag ju köpt in och lagt som förbrukningsvaror och lite förbrukningsinventarier.

Ska värdet för detta skrivas in någonstans? Och var skriver jag eventuella varor jag köpt in?

Enligt vad jag fått till mig ska ju bara pengarna bokföras en gång, dvs vid inköp eller försäljning. Har jag missat något där?

Har du varor på lager som inte blivit sålda före sista december, ska dessa inventeras och läggas upp.

• Konto för lagret är 1460 i det här fallet skulle jag gissa.
  • Motkontering bör bli 4960, Förändring av lager av handelsvaror.

Då blir det alltså en veriifkation som ser ut så här per sista december:

Debet 1460:     x xxx kr  (Tillgångar ökar)

Kredit 4960:    x xxx kr  (Kostnader minskar)

Din fråga:

• "Enligt vad jag fått till mig ska ju bara pengarna bokföras en gång, dvs vid inköp eller försäljning."

Svar:

• Vad avser lager, justerar man det en gång per år i och med lagerinventeringen. Kostnad för varor som ska säljas är en kostnad som läggs på debetsidan i bokföringen under kontoklass 4 vid inköp, typ konto 4010, alltså inte varken som förbrukningsvaror eller förbrukningsinventarier. När du gör lagerinventeringen, tas kostnaden bort på kreditsidan, vilket gör att inget kostnadsförs dubbelt.

Är det så att du de senaste dagarna i devember 2025 har sålt varor, så att de gått iväg men du inte fått betalt för dem, hänger de i luften och ska läggas upp som kundfordran, allt för att du ska kunna hålla koll på vad du sålt och inte. Har du det, kan du lägga dessa varor under 1480, ej reskontraförda kundfordringar. När du sedan får betalt för dem i januari eller senare blir det 1930 i debet för pengarna som kommer in och i kredit lägger du 1480, tills det är tomt där på det kontot.

Mvh Lena

MaddeB
MEDLEM

Hej

En snabb fråga till. Kan jag fortsätta att bokföra i Spiris för Januari utan att ha gjort bokslutet?

Du kan bokföra i vilket räkenskapsår du vill, så länge som inte månaderna och åren är låsta.

Mvh Lena