Hej, nu har jag verkligen ställt till det.
Jag skickade en faktura till kund i svenska kr på 12 495kr.
Han betalade fakturan i sek, dock 41,05kr för lite och ville sedan ha fakturan i EUR då kunden är i Finland.
Jag skickade en ny faktura med EUR men tog med moms av misstag.
Kunden insåg då på fakturan att han inte ska betala moms och begärde då pengarna tillbaka för momsen.
Jag krediterade då den fakturan som han redan hade betalat (vilket troligtvis var fel av mig)
Jag betalade sedan även tillbaka momsen till honom från mitt bankkonto.
Jag gjorde sedan en ny faktura till kund utan moms som var korrekt och skickade till honom, denna behövde han ju dock inte betala eftersom han redan hade betalat den felaktiga fakturan. Jag matchade denna faktura mot bankhändelsen där han betalade fullt belopp med moms, men jag tog bort momsen jag hade betalat tillbaka och bokförde den kundfakturan.
Här är jag nu och jag är väldigt vilsen, vad ska jag göra? vad har jag gjort fel?
Jag behöver väl även på något sätt bokföra att jag betalat tillbaka momsen, hur gör jag det?
Skulle uppskatta hjälp tack 🙂
Du måste börja om från början, nollställa allt och göra om och göra rätt.
För det första: har man gjort en felaktig faktura, MÅSTE man skicka en KREDITNOTA. Är HELA fakturan fel, skickar man en kreditnota på HELA beloppet och är den delvis fel, skickar man en kredit på den summa som blivit fel. Man SKA alltså inte bara skicka en "ny" för det är fundamentalt fel.
Du har gjort en faktura på 12 495 kr och dessutom skapat en kreditnota på samma belopp -12 495 kr. Det är helt korrekt och ska inte röras.
Vad behöver göras:
Mvh Lena
Hej och tack för svar!
Svar: då får jag kolla det
Svar: Denna faktura med euro och moms har jag redan krediterat.
Svar: Det var moms på både den felaktiga sek fakturan och den felaktiga euro fakturan
Sammanfattning
- Alltså behöver jag enbart kolla så att valutadiffen ligger bokfört?
- Behöver jag inte bokföra momsen jag betalat på något sätt? Jag har ju gjort en överföring av momsen från mitt konto till kundens konto men jag har inte bokfört detta på något sätt.
mvh Marjut
Gjorde en sammanställning över hur det gått till och med kontering som den ska se ut. Jag lade upp det i Excel så att det skulle (kanske) bli enklare att förstå:
Kom ihåg den periodiska sammanställningen!
Finns det någon valutadiff igen, så har du kontot om det är en kostnad. Valutadiff åt andra hållet ligger underkontoklass 3.
Mvh Lena
Hej och tack för svar!
Svar: då får jag kolla det
Svar: Denna faktura med euro och moms har jag redan krediterat.
Svar: Det var moms på både den felaktiga sek fakturan och den felaktiga euro fakturan
Sammanfattning
- Alltså behöver jag enbart kolla så att valutadiffen ligger bokfört?
- Behöver jag inte bokföra momsen jag betalat på något sätt? Jag har ju gjort en överföring av momsen från mitt konto till kundens konto men jag har inte bokfört detta på något sätt.
mvh Marjut
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.