Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

HernöRum
MEDLEM

Hur delar jag upp en befintlig fastighet i komponenter i Anläggningsregistret?

Hej!

Jag behöver hjälp med hur jag ska hantera en redan upplagd anläggningstillgång för en fastighet i Spiris Anläggningsregister.

Fastigheten och marken är sedan tidigare bokförda och upplagda som anläggningstillgångar. Den senaste avskrivningen på fastigheten gjordes 2025-12-31 och jag har ännu inte gjort några avskrivningar under 2026.

Från och med 2026 behöver fastigheten delas upp i olika komponenter, exempelvis stomme, tak, installationer osv., med olika nyttjandeperioder/avskrivningstider.

Hur rekommenderar ni att detta görs rent praktiskt i Spiris?

Jag vill framför allt veta:

• Hur ska jag hantera den befintliga anläggningstillgången som redan ligger upplagd med tidigare anskaffningsvärde och ackumulerade avskrivningar?

• Ska den befintliga tillgången delas upp i flera nya anläggningstillgångar/komponenter?

• Hur fördelar jag befintligt anskaffningsvärde och tidigare ackumulerade avskrivningar mellan komponenterna?

• Ska den gamla anläggningstillgången avslutas/utrangeras eller finns det någon funktion för att dela upp den?

• Vilket datum bör de nya komponenterna läggas upp med för att avskrivningarna från och med 2026 ska bli korrekta?

• Hur hanteras markvärdet, som inte ska skrivas av?

Målet är alltså att behålla korrekt historik till och med 2025-12-31 och därefter göra avskrivningarna korrekt per komponent från och med 2026.

Tack på förhand!

0 SVAR 0