Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Nystartad
NY MEDLEM

Hur kontera och agera vid import från Kina via Amazon med felaktiga fakturor?

Hej!

Ursäkta en lång fråga!

Med ett nystartat företag gjorde jag glatt mitt första inköp, två elektriska apparater på amazon.se. Jag antog först att jag redovisningsmässigt skulle se amazon.se som ett svenskt företag och hantera momsen som ett köp från ett svenskt företag. Jag beställde båda sakerna vid samma tillfälle och fick också på den gemensamma beställningen senare två fakturor med svensk moms. Jag betalade beställningen vid utcheckning och tänkte nog uppriktigt sagt inte så mycket på moms just då.

I efterhand började jag tveka på om detta skulle bli rätt i redovisningen och ringde därför Skatteverket. De meddelande att köpet via amazon.se inte är ett köp av ett svenskt företag, så vida amazon.se inte lagerförde sakerna jag köpt i ett eget lager i Sverige, vilket de inte gjort. Därför såg Skatteverket att köpet redovisningsmässigt skall ses som en import från de länder där de säljande företagen finns, i det här fallet Kina. De uppmanade mig därför att be de säljande företagen i Kina om var sin ny faktura utan moms, en från respektive företag. Och om jag inte fick nya rätta fakturor från företagen berättade Skatteverket att jag skulle ta beloppen som stod på de första felaktiga fakturorna som innehåller moms, och helt enkelt behandla dem som att de inte har moms och lägga på moms på totalbeloppen och redovisa dessa. 

Jag kontaktade då amazon.se som förklarade att jag måste själv kontakta företagen i Kina och be om nya fakturor. De konstaterade också att jag inte registrerat momsregistreringsnummer på kontot jag handlat med. Amazon hanterar egentligen inte företagskunder så det är inte uppenbart hur man skall registrera sig som företagskund, men jag hade i alla fall registrerat ett företagsnamn på kontot. De antydde i sitt svar att jag nog inte skulle kunna få tillbaka några pengar på dessa köp eftersom jag inte registrerat något momsregistreringsnummer före köpet. Jag hörde i alla fall av mig till företagen i Kina och det ena företaget skickade en ny faktura med rätt uppgifter. Det andra företaget gjorde det inte.

När jag nu skall redovisa detta så uppstår några frågor som jag skulle vilja höra med er om ni har några tankar om.

- Det ena kinesiska företaget har ju nu skickat en ny faktura som faktiskt ser rätt ut, utan moms. Det andra företaget skickade först en till felaktig faktura och därefter ingenting. Hur gör man då? Eftersom den ena fakturan är rätt så vill jag ju gärna använda den, men hur hanterar jag då den andra? Eller måste jag använda den alternativlösning som Skatteverket föreslog och lägga moms på totalbeloppen med hänvisning till att båda underlagen inte rätt?

- Jag betalade med företagskortet och betalade då hela beställningen vid ett och samma tillfälle med moms. Oavsett vilken lösning jag gör ovan så betyder momsändringen att summan som är betald inte stämmer överens med summorna på underlagen. Hur hanterar jag den situationen i redovisningen?

- Amazon verkar anse att jag gjort inköpen som privatperson då jag inte registrerat momsregistreringsnummer vid tidpunkten för köpen. Har det någon betydelse?

- Hur bör jag kontera den här transaktionen?

Ursäkta en lång fråga och stort tack för era tankar i den här frågan! Alla tips är alltid välkomna!

Mvh
Nystartad

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Då det i undantagsfall är godkänt att göra inköp privat då och då så spelar det ingen roll att inköpet klassas som privat i detta fallet. 

Oavsett vilka underlag du har så skall det bokföras på samma sätt dvs som ett inköp från ett land utanför EU och så kallad importmoms skall redovisas. 
Det är inte en moms du betalar eller får dra av utan som enbart redovisas till skatteverket.

Du kan läsa om hur du hanterar det i den bifogade länken. Finns med info om hur det skall hanteras om inköpen sker från ett E land i samma länk vilket kan vara till nytta längre fram

Inköp av tjänster och varor inom och utanför EU

/Joachim