Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Nikola Ilic
UTFORSKARE

Hur ska jag bokföra kreditnotan?

Hej!

Jag vet inte hur jag ska bokföra kreditnotan från Vattenfall och hoppas att någon har tips!

Vi har hyrt en ny lokal och detta är första räkningen från Vattenfall. Vi får varje månad en kampanjrabatt på 48 kr och när den nu dragits av så ska vi få tillbaka 21,84 kr. Det är pengar som är tillgodo till nästa faktura. Hur ska jag bokföra detta så det blir rätt?

Skärmavbild 2025-08-11 kl. 00.05.04.png

5 SVAR 5
Joachim E
MODERATOR

Hej

Du lägger in fakturan under inköp > Leverantörsfakturor. Markera rutan kreditnota och bokför den mot samma konto som själva fakturan skall bokföras mot dvs ett el eller värmekonto.

/Joachim

Tack för ditt svar! 

Så långt är jag med, det är en e-faktura (Peppol) så den är redan markerad som kreditfaktura. 

Det jag inte vet vad jag ska göra är med tillgodobeloppet. Det är inget vi fåt utbetalt utan det dras av automatiskt på nästa faktura. 

Vår andra faktura var också med ett tillgodo då vi inte har förbrukat mycket ström. Så på den fakturan har de dragit av tillgodot från faktura 1 samt dragit av kampanjrabatten och då är vi på ett nytt tillgodo. 

Jag kan inte kvitta fakturorna utan beloppen justerar sig per automatik. Det är där mitt problem uppstår. 

Hej

Då det justeras automatiskt via vattenfalls egna fakturor så skulle jag säga att du inte behöver lägga in och bokföra dessa utan enbart spara dem som underlag. Det går att lägga in det som jag skrev men då behöver man även lägga till rader för tillgodo mm på de ordinarie fakturorna vilket blir ett moment till så jag hade enbart sparat dessa och bifogat dem som underlag till fakturan där avdraget görs på.

/Joachim

Jag förstår hur du tänker men då dyker nästa problem upp, momsen. 

Om jag ska bokföra med tillgodo, hur skulle ett exempel se ut?

Hej

Det bör också regleras automatiskt eftersom både kosntaden och momsen blir lägre när avdraget på fakturan görs .

/Joachim