Hej!
Jag är i uppstarten av min enskilda firma och har köpt utrustning för några år sedan som jag fortfarande använder i den enskilda firman. Därför vill jag bokföra dessa inköp som en förbrukningsinventarie (debet) men som en insättning (kredit) till min enskilda firma. Jag undrar hur ska jag bokföra kvitton gällande utrustning till uppstarten av min enskilda firma från 2017 till 2024? Då programmet säger att jag inte kan registrera det under nuvarande räkenskapsår (2025-10-01 till 2026-12-31). Hur ska jag göra lättast men också så att bokföringen blir rätt?
Tack på förhand!
Mvh Cornelia
Löst! Gå till lösning.
Du kan ta upp utrustningen som en egen insättning i firman.
Eftersom inköpen gjordes innan företaget startades ska de inte bokföras som vanliga inköp, utan som att du tillför egendom till verksamheten.
Bokför utrustningen vid uppstarten (t.ex. 2025-10-01) till ett rimligt marknadsvärde, alltså vad motsvarande begagnad utrustning rimligen är värd idag – inte nypris.
Exempel:
D 5410 - Förbrukningsinventarier
K 2018 - Egna insättningar
Om det gäller större utrustning kan du istället använda konto 1220 – Inventarier.
Så tänker jag 🙂
Ja, tänkte också samma tankar men var osäker hur jag skulle göra både teoretiskt och praktiskt. Tack så mycket för hjälpen!
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.