Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

EkenErik
MEDLEM

Inköp av varulager i Årsredovisningen

Hej!

Jag har försökt läsa mig till hur man ska bokföra inköp av varulager, och om jag förstått det rätt kan det bokas mot kassan och inköp av varor, och att vid årets slut att detta kan vändas

från förändring av varulager mot varulagerkontot, se exempel nedan. Vi har under året inte sålt något av varulagret, därav är det samma belopp vid inköp som vid uppbokning av lagret. 

K: 1930  10 000 SEK

D : 4000  10 000 SEK

K: 4900  10 000 SEK
D : 1460  10 000 SEK

Nu till min fråga, om det nu är så man ska göra så dyker följande upp i resultaträkningen:
- 10 000 SEK Rörelsens kostnader
+ 10 000 SEK Handelsvaror

Tycker det ser lite märkligt ut att ha både positiva och negativa belopp i RR på klassiska kostnadskonton (4XXX-konton). Får man netta dessa belopp så dom inte förekommer alls i årsredovisningen eller är det rätt att redovisa ett negativt belopp på 4000 (inköp av varor) och ett positivt på 4900 (förändring av handelsvaror)?

Tack på förhand!

1 SVAR 1
LW -60
UTFORSKARE

Kontona 4000 och 4900 ligger under samma kontoklass, kontoklass 4. I en årsredovisning ser man inte resultaträkningen på kontonivå, utan RR och BR visas typ på kontoklassnivå. Det betyder att i ÅR så tar dessa konton ut varandra och det ser inte underligt ut alls.  Det ska bokas på de olika kontona så att man ser vad som skett ifall man behöver nagelfara RR på kontonivå. Det är helt korrekt.

Mvh Lena