Hej
Ska bokföra årets resultat 2025 och ser att det finns ing saldo på konto 2017 (som borde vara noll tänker jag), jag har omfört det till eget kapital 2024!? Min fråga är; kommer det att påverka bokslutet 2025? Bör jag nolla saldot, och isf hur??
/Ingela
Det ligger alltså kvar en slatt på konto 2017 från år 2024. Den bör flyttas till 2010 år 2025. Börja flytta den. I och med att du flyttar mellan två belanskonton, kommer inte resultatet påverkas alls.
Mvh Lena
Okej, tusen tack för hjälpen!
Men går det på något vis få bort den typ nolla kontot?
Sen har jag läst att det går att nolla kontot egen insättning samt eget uttag, så klart efter omföring tigg eget kapital. Men hur?
Du nollar kontot genom att justera 2017 så det blir noll och på nästa rad i konteringen lägga summan mot 2010. Har du en summa på konto 2017 i debet om 100 kronor, konterar du så här:
Ligger summan istället i kredit på 2017 gör du tvärt om.
Då blir det noll
Mch Lena
Tack, då förstår jag 🙂
Tyvärr så ligger det fortfarande belopp kvar , men det beror väl på att min föregångare inte nollat dessa konton. Går det att nolla konton i efterhand på något vis?
Mvh Ingela
Ligger det kvar som ingående eller utgående balans? Är det noll i utgående balans (bortsett från årets transaktioner) har du flyttat summan till 2010 på rätt sätt.
Copyright 2026 Visma Spiris AB. All rights reserved.