Hej!
I räkenskapsår (låt oss säga R1) ska det nu göras årsbokslut. Det finns fyra kundfakturor där kunden har gått i konkurs så jag kommer inte att få betalt för dessa. Jag har bokfört dessa fakturor som konstaterade kundförluster, med det datum då jag gör årsbokslutet, det vill säga i räkenskapsåret efter (låt oss kalla det R2) det jag ska göra årsbokslut för.
Vad händer med momsen och den momsredovisning som berör kundförlustfakturorna, R1? (Jag har momsdeklaration 1/gång per år:)
Jag vet att jag får "skriva ner" den utgående momsen i R1. Görs detta då manuellt? Det vill säga gör jag en momsredovisning och bokför den i R1 men sedan i själva momsdeklarationen till Skv minskar utgående moms med momsen i de fyra kundfakturorna? Hur blir det i så fall med själva bokföringen av detta?
Löst! Gå till lösning.
Hej!
Detta sköts med automatik i Spiris och kommer med i momsrapporten det år du konstaterat förlusten. Dock brukar det bli ett felmeddelande i momsrapporten då momskod på konto 6351 saknas. Om det är 25 % i moms på kundfordringarna som är förluster så kan du behöva lägga till momskod 05 i dessa verifikationer på konto 6351.
När du lägger till momskod 05 så kommer troligen moms att läggas till igen på verifikationen så därför behöver du följa nedan instruktion innan du lägger till momskoden:
1. Gå till Inställningar - Företagsinställningar - fliken Bokföringsuppgifter. Ta bort bocken i Använd automatisk momsberäkning.
2. Gå in på transaktionerna med kundförlusterna och lägg till momskod 05 (25 % moms) på konto 6351
3. Gå tillbaka till Inställningar - Företagsinställningar - fliken Bokföringsuppgifter. Bocka i automatisk momsberäkning igen.
Har du fått bort fakturorna för de konstaterade kundförlusterna från reskontran, så reskontran stämmer med konto 1510 och 1519?
Du måste vara noga med att få bort fakturorna från reskontran också, ifall du inte gjort det.
Mvh Lena
Tack för svar båda två.
Jag har redan gjort som du skrev Lovisa.
Lena; Jag har inte kvar fakturorna på reskontran.
Om jag förstår er rätt så behöver jag alltså vänta till nästa momsdeklaration för att utgående moms ska justeras på momsredovisningen, för kundförlusten? Jag trodde att jag kunde justera utgående momsen i deklarationen nu för R1.
Mvh Marie
Du får tillbaka momsen i den period som du gjort kundförlusten så borde då bli på andra räkenskapsåret 👍
Du har årsmoms och du säger att kundförlusten är konstaterad.
Du beskriver också att du bokat kundförlusten i R2. Då ska momsen tillhöra R2.
Du kan inte blanda.
Mvh Lena
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.