Hej!
Jag har köpt ett lagerbolag och fått följande verifikationslista med redovisning innan övertag:
Jag fick förklarat att jag bokför dessa som de är, men min fråga gäller min insättning på det nya bankkontot som tillhör bolaget.
Hur bokför jag det?
Jag har ju gjort en insättning på 25000 till bankkontot med bokföringsdatum 2026-03-23.
Tack på förhand för eventuell hjälp.
Löst! Gå till lösning.
Hej!
Om jag har förstått situationen rätt så gäller verifikationslistan tiden före övertagandet och bokförs enligt de uppgifter du fått från säljaren.
När det gäller din egen insättning på 25 000 kr till bolagets nya bankkonto behöver man först klargöra vad insättningen avser.
Om det är ett tillfälligt tillskott eller lån från dig som ägare bokförs det normalt mot ett skuld- eller ägarkonto. Om det avser aktiekapital eller någon annan transaktion kan konteringen bli annorlunda.
Kan du visa hur övertagandet bokförts i verifikationslistan eller beskriva vad de 25 000 kronorna avser? Då blir det lättare att ge ett korrekt svar.
Hej! Det är ju insättningen av eget kapital på ny bankräkning. På bankkontot som startades upp i samband med köpet av lagerbolaget.
Tack för förtydligandet!
Om de 25 000 kronorna avser det egna kapital som tillförts bolaget i samband med övertagandet så skulle jag först kontrollera hur detta redan hanterats i den verifikationslista som följde med lagerbolaget.
Om pengarna är en ny insättning från dig som ägare efter övertagandet handlar det normalt inte om en intäkt utan om ett tillskott till bolaget eller en skuld till ägaren, beroende på hur transaktionen är upplagd.
För att kunna ge ett säkert svar vore det bra att se vilka konton som finns i verifikationslistan kring aktiekapital, eget kapital och bankkonto. Då blir det lättare att avgöra om insättningen ska bokföras mot eget kapital eller som en skuld till dig som ägare.
Copyright 2026 Visma Spiris AB. All rights reserved.