Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Det är semestertider i forumet - Har du mer akuta frågor?
Kontakta en redovisningsbyrå.
oliwia66
UTFORSKARE

Kreditfaktura gäller tidigare räkenskapsår

Hej 

Har fått en kreditfaktura som gäller en leverantörsfaktura från förra året. Hur gör jag då?

MVH/Oliwia

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

Tack för din fråga. Om kreditfakturan har datum i detta räkenskapsåret som är nu så skall den bokföras i det året. Om bokslutet inte är ännu klart för föregående år så kan du bokföra den som en upplupen kostnad ex moms som minskar i det året, för att sedan göra en spegelvänd verifikation i detta året och hantera själva återbetalningen som vanligt. På så sätt så får du krediteringen i rätt räkenskapsår trots att du fick kreditfakturan i detta året. Här kan du läsa mer om upplupna kostnader. 

I annat fall så skall krediteringen hamna i detta året då du fick fakturan nu. 

Ha det fint!

Josefine

oliwia66
UTFORSKARE

Hej - tack för svar. Bokslutet är klart. Kreditfakturan ligger i år och leverantörsfakturan ligger på förra året. Kan jag göra en omvänd A-verikation eller ska jag gå in på leverantörsfakturan från förra året och kreditera den

MVH/Oliwia

Hej igen!

Då gör du som det första förslaget jag beskrev i mitt tidigare svar, dvs du gör en verifikation i det nya öppna året på det datum som du fick kreditfakturan. Jag tycker du bör registrera den som en leverantörsfaktura ( som en kreditfaktura då ) i systemet, men du kan självklart göra det som en manuell verifikation också om du vill. Du skall inte kreditera leverantörsfakturan i det föregående året i och med att det är låst och deklarerat, utan du registrerar kreditfakturan nu i den öppna perioden. 

Ha det fint!

Josefine