Hej jag har spiris bokföring programmet och bedriver enskild firma. Jag har en revisor som har en inventarielista som jag själv hade velat få in i mitt program. Vi har alltid skrivit av med 30 regeln så jag har ingen linjär avskrivning, äger många maskiner och då lönar det sig för mig. Alltså har jag en klumpsumma och inte varje maskin för sig. Går det att lägga in inventarierna i efterhand? Isåfall hur? Och går det att använda 30 regeln, för av det jag ser verkar den vara inställd på 20 regeln.
Hej
Det går att lägga in tillgångar i anläggningsregistret i efterhand. Vilken avskrivningsmetod systemet använder sig av är jag däremot inte rätt person att svara på. Min kvalificerade gissning är att det är 30 % regeln som används då det är den "normala/vanliga) regeln som används.
Men för att få svar på detta rekommenderar jag att du kontaktar vår programsupport på 0470 - 70 62 00
Du kan läsa mer om hur du lägger upp anläggningstillgångar/Inventarier i denna länk.
Anläggningstillgångar
/Joachim
Hej det är inte 30 regeln eftersom när jag ska lägga in en inventarie vill den veta avskrivningtid osv antal år, det är linjär avskrivning alltså 20% regeln. 30 regeln plussar man ju bara ihop alla inventarier och skriver av 30%. Linjär så ska varje inventarie läggas upp på 5 år och 20%, den metoden vill jag ej använda. Funkar det på något annat sätt? Har idag en egen inventarielista som excel, hade dock velat få in det i programmet.
Har inte heller någon koll på hur mycket varje inventarie är avskriven
Kontakta vår programsupport för mer info. Jag är som jag skrev tidigare ingen expert på själva programfunktioner. så jag vet inte om det finns något annat sätt.
om det inte finns något annat sätt så rekommenderar jag att du fortsätter ha dem i ett dokument utanför systemet och lägger in avskrivningarna via manuell kontering.
/Joachim
Copyright 2026 Visma Spcs. All rights reserved.