Hej
Jag har precis börjat använda Spiris i år som kassör för ett samfällighet. Vi har ett långfristigt lån och jag har använt konto 2390 för att bokföra lånebetalningarna. Jag skulle vilja sätta in den ursprungliga skulden på 105 000 kr för 2025. Hur gör jag detta?
Jag tror att jag då borde flytta nästa års betalningar på 15 000 kr till ett kortfristigt skuldkonto - vilket är det?
Tack för hjälpen
Du skall lägga in alla saldon från 2024 som ingående balanser i programmet.. Tillgångar som plus och skulder som minus... Differensen mellan dessa bli eget kapital....
Lycka till och Gott Nytt År.
Hej - tack för svar
Men, om konto 2390 ska vara plus - vilken konto ska har minus för långfristiga skulder för ingående balans?
Hejsan.
När det gäller kortfristig del av långfristig skuld så är det bästa följande:
Du har ju själva totala skulden på t.ex 2350, andra långfristiga skulder till kreditinstitut. Den kortfristiga delen debiterar du då kto 2390 men byter då namn på det till Kortfristig del av långfristig skuld. Samma belopp lägger du sedan på kredit kto 2417 Kortfristig del av långfristig skuld. Då blir nettot långfristiga skulder korrekt och den korta delen hamnar under kortfristiga....
Lycka till..
Copyright 2026 Visma Spcs. All rights reserved.