jag skapar en leverantörsfaktura på exempelvis ett totalbelopp på 2100kr där 100kr är en påminnelseavgift. Tjänsten jag betalar för är visma bokföringsprogram.
Jag lägger då in totalbelopp 2100kr varav 500kr moms (eftersom 100kr påminnelseavgift är momsbefriad).
Hej
Kostnadskonton skall och behöver inte ha någon momskod om inköpen är gjorda från svenska bolag så svaret på din fråga är att nej du behöver inte ha någon momskod på 6540.
Om fördelningen mellan debet och kredit ser ut på detta sätt är det helt korrekt som du angivet konterignen.
2440 Kredit - Leverantörsskulder 2 100kr
2641 Debet - Debiterad ingående moms 500kr (momskod 48)
6540 Debet - IT-tjänster 1500kr
6990 Debet - Övriga externa kostnader 100kr
/Joachim
Tack för snabbt svar! När jag ändå har dig på tråden är jag lite nyfiken på en annan fråga. Inväntar just nu min första utbetalning från skatteverket angående RUT-avdrag. Tyvärr när man har enskild firma kan man inte ha 2 olika utbetalningskonton utan Rut-utbetalningen kommer in på mitt privata konto vilket betyder att jag kommer behöva göra en banköverföring till mitt företagskonto.
Fråga: blir det strul i systemet när pengarna kommer in via mitt privatkonto genom en banköverföring istället för en direkt utbetalning från skatteverket? kommer visma spiris kunna matcha händelsen till den saknade summan på den delbetalda fakturan fast det inte står ''referens; skatteverket''?
/ Lina
Hej
Det skall inte vara några problem att matcha för att det kommer in från en överföring från ett privat konto. Enda som ev kan ske är att du behöver matcha det mer manuellt och att en eventuell automatchning inte görs.
/Joachim
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.