My Areas

Sign in to follow product and topic areas and get a shortcut in this menu
cancel
Showing results for 
Show  only  | Search instead for 
Did you mean: 

valmgren
NY MEDLEM

Ligger saldo på 2651

Hej,

Håller på att göra bokslut för 2025 efter att företaget i stort varit vilandes, för att påbörja en avveckling. 

När jag går igenom allt blir jag fundersam på ett saldo i 2651. Det ligger drygt 39tkr som revisorn flyttade från 2650 till 2651 under ett verifikat "omf moms". Den moms som deklarerades till skv av ombud och betalades var den summa som finns på 2650 och stämmer ganska bra med hur jag själv höll koll på momsen under året. 
I balansrapporten blir nu detta en skuld, ska det vara så? går det annars att boka bort denna på något sätt eller ska jag åter ta kontakt med redovisningsfirman om detta är ett problem som de skapat? (haft de under alla år, större firma som jag känt varit förvirrade.)

Har löst momsen i bokföring varför det är ganska tomt på bild två för 2025. Detta kan jag såklart ändra.Screenshot 2026-01-21 at 21.13.42.pngScreenshot 2026-01-21 at 21.17.04.png

1 REPLY 1

Varken du eller jag kan gissa vad det här är för moms på 2651. Jag tycker ofta att revisorer kan få för sig att göra ombokning utan att tala om hur de tycker att man ska ta hand om bokningen.

Går det att få tag på denna revisor som bokade om momsen så här? Den personen måste ju förklara vad det är och hur du ska hantera saldot.

Frågan är varför inte summan fick ligga kvar på 2650? Det kan handla om vilande moms, men som revisor borde han vetat att vilande moms ska ligga på 2618 och inte på 2651.

Jag kan inte annat än be dig ta kontakt med denna revisor och / eller redovisningbyrån. De måste komma med en förklaring till det här och även berätta hur du ska hantera den här bokningen.

Hör gärna av dig igen när du fått reda på varför de gjort så här och vad momsen tillhör för intäkter. Jag är jättenyfiken!

Mvh, Lena