Hej,
Jag driver ett svenskt aktiebolag som utför konsultarbete åt ett bolag i Schweiz. Enligt avtal ersätter kunden mig för faktiska resekostnader som uppstår i samband med uppdraget, såsom flyg, hotell och måltider, och alla dessa kostader skall jag fakturera kunden. Jag vill säkerställa korrekt momshantering av sådana resekostnader.
SOm exempel, om jag köper en hotellnatt i Sverige för uppdragets räkning för 1 000 kr plus 120 kr svensk moms (totalt 1 120 kr), ska jag då bokföra hela beloppet som kostnad och vidarefakturera kunden 1 120 kr utan moms (och inte dra av ingående moms i min bokföring), eller ska jag dra av den ingående momsen och i stället vidarefakturera kunden 1 000 kr? Och om jag köper en hotellnatt utanför EU (eller i EU), till exempel i Belgrad, där lokal moms ingår i priset, är korrekt hantering då att bokföra hela beloppet som kostnad, inte redovisa någon moms i Sverige och vidarefakturera kunden hela beloppet utan svensk moms?
Skulle uppskatta generell väglednining.