Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Inger B
MEDLEM

Näringsfastighet övertag via arvsskifte

Hej,

Jag håller på med en kund som övertog en näringsfastighet gnm arvsskifte 2025-01-08. Enl Skv ska dödsboet äga fastigheten t o m 2025-01-08 och göra avskrivningar t o m det datumet, så den delen är klar. Men hur gör jag med arvtagaren? Värdena ska övertas av denne, men hur får jag till det? Jag har lagt in i bokslutet bara, men det kan inte bli korrekt. Jag har alltså fört in värdena från arvet med Anskaffningsvärde, Ack avskrivn före beskattningsåret (2025-01-08), Beskattningsårets avskrivning (det som är kvar att skriva av för arvtagaren). Ackumulerade avskrivningar är korrekt, men sen stämmer det förstås inte. Frågan är hur jag får in fastigheten i enskilda firman för arvtagaren? Det finns ju inget vanligt köp att registrera, så om jag ska bokföra, vad ska jag då ha i kredit?

Tacksam för er expertis!

3 SVAR 3
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

Spontant så säger jag att det borde gå mot eget kapital.

Är det bara näringsfastighet att ta över? Ofta så finns det ju även anläggningstillgångar som följer med. 

Hur är det med expansionsfond? Finns det någon sådan dödsboet? Det är nog också en del att tänka på avseende beräkning av underlag för räntefördelning och expansionsfond.

Det är viktigt för kunden att det blir rätt så själv hade jag nog kollat med en revisor som är duktig på generationsskiften i enskild näringsverksamhet. Gäller det en lantbruksfastighet eller är det annan typ av näringsfastighet? Var i landet finns du? Om du är i närheten av Kristianstad så har jag ett bra namn där det kan finnas möjlighet till experthjälp eller lotsning till "rätt" person.

//Carina

Inger B
MEDLEM

Tack Carina! Jag har fått infon att bokföra mot 2010 tidigare. Ville ställa frågan här. Du har nog rätt att det är bra att kontakta en revisor. Jag är uppe i Ludvika, så det blir en bit att åka 🙂 

Mvh/Inger

CarinaEsp
CHAMPION

Ja det blir lite långt 😁
Jag försöker kolla igenom mitt nätverk på LinkedIn för att se om jag har någon kontakt hos min tidigare arbetsgivare som har kontor i Falun. Ska även kolla med min kontakt i Kristianstad om han har något bra namn uppåt i landet.