Hejsan!
I samband med 2024 års årsredovisning genererades i deklarationsprogrammet en balansräkning som var i balans.
Mitt problem är att även om årsredovisningen ser korrekt ut, visar balansräkningen från Sipris en obalans så att slutraden (tillgångar - eget kapital och skulder inkl. årets resultat) visar ett negativt värde.
Detta negativa värde tas därefter in som ingående balans i 2025 års redovisning, varför årsredovisningen blir i obalans... Finns något sätt att kunna skapa korrigerande bokföringsorder?
Din fråga:
I samband med 2024 års årsredovisning genererades i deklarationsprogrammet en balansräkning som var i balans.
Mitt problem är att även om årsredovisningen ser korrekt ut, visar balansräkningen från Sipris en obalans så att slutraden (tillgångar - eget kapital och skulder inkl. årets resultat) visar ett negativt värde.
Ta en skärmdump över balansräkningen inklusive konton från och med raden:
Instruktion: En skärmdump gör du med programmet "Snipping tool". Gå till "fönster"-knappen på skärmen längst nere till vänster. Skriv Snipping tool och klicka på Ny när programmet startats. Markera området som ska kopieras. Kopiera. Klistra in här i forumet.
Detta negativa värde tas därefter in som ingående balans i 2025 års redovisning, varför årsredovisningen blir i obalans... Finns något sätt att kunna skapa korrigerande bokföringsorder?
Mvh Lena
Utdrag ur balansräkning årsredovisning:
Utdrag ur balansräkning, Spiris:
Diff:en på -11.452 motsvarar posterna leverantörsskulder, debiterad ingående moms samt kassa.
I den genererade årsredovisningen är posten för kassan borträknad.
Det här ser onekligen underligt ut. Det är som om årsredovisningen har blundat för vissa konton i bokföringen. Trodde inte det var möjligt. När jag läser din fråga, får jag uppfattningen att bokföringsdelen är fel, men som jag läser det hela är det årsredovisningen som blivit inkorrekt. Jag håller fullständigt med dig om vad Deklaration och Årsredovisning har missat för siffror.
Tyvärr tror jag du behöver ringa supporten för Deklaration och Årsredovising, så de får ta en titt på det här. De kanske kan koppla upp sig mot programvaran och se vad som hänt. Jag själv kan tyvärr inte svara på varför programvaran glömt ta med flera konton. Jag håller tummarna för dig!
Mvh Lena
Stort tack, Lena! Då får det bli ett supportsamtal.
Copyright 2026 Visma Spiris AB. All rights reserved.