Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Birgitta
MEDLEM

Negativ ingående balans i årsredovisning..

Hejsan!

I samband med 2024 års årsredovisning genererades i deklarationsprogrammet en balansräkning som var i balans. 

Mitt problem är att även om årsredovisningen ser korrekt ut, visar balansräkningen från Sipris en obalans så att slutraden (tillgångar - eget kapital och skulder inkl. årets resultat) visar ett negativt värde.

Detta negativa värde tas därefter in som ingående balans i 2025 års redovisning, varför årsredovisningen blir i obalans... Finns något sätt att kunna skapa korrigerande bokföringsorder? 

4 SVAR 4

Din fråga:

I samband med 2024 års årsredovisning genererades i deklarationsprogrammet en balansräkning som var i balans. 

• Hur genererades deklarationsprogrammet; vilket av dessa handlar det om?
  • Genererades en bokföringsorder (eller flera), bl a uppbokning av resultat?
  • Överfördes den bokföringsordern (om någon genererades) till bokföringsprogrammet manuellt eller automatiskt så att de utgående balanserna i bokföringen stämde överens med de i deklarationen?

Mitt problem är att även om årsredovisningen ser korrekt ut, visar balansräkningen från Sipris en obalans så att slutraden (tillgångar - eget kapital och skulder inkl. årets resultat) visar ett negativt värde.

Ta en skärmdump över balansräkningen inklusive konton från och med raden:

• Summa övriga omsättningstillgångar, till raden:
  • Beräknat resultat (längst nere till höger där balansräkningen tar slut)

Instruktion: En skärmdump gör du med programmet "Snipping tool". Gå till "fönster"-knappen på skärmen längst nere till vänster. Skriv Snipping tool och klicka på Ny när programmet startats. Markera området som ska kopieras. Kopiera. Klistra in här i forumet.

Detta negativa värde tas därefter in som ingående balans i 2025 års redovisning, varför årsredovisningen blir i obalans... Finns något sätt att kunna skapa korrigerande bokföringsorder? 

• Innan jag instruerar dig om korrigeringar, måste jag se vad som hänt både i 2024 och i 2025. Om du kan få ut en bild av hur balansräkningen ser ut i deklarationsprogrammet, så har jag något att jämföra med.

Mvh Lena

Birgitta
MEDLEM

• Hur genererades deklarationsprogrammet; vilket av dessa handlar det om?
    • Det med Sipris integrerade programmet Deklaration & Årsredovisning
  • Genererades en bokföringsorder (eller flera), bl a uppbokning av resultat?
    • Ja en importerad verifikation för "Årets resultat, skatt och förändring av periodiseringsfond"
  • Överfördes den bokföringsordern (om någon genererades) till bokföringsprogrammet manuellt eller automatiskt så att de utgående balanserna i bokföringen stämde överens med de i deklarationen?
    • Automatiskt.

Utdrag ur balansräkning årsredovisning:

Birgitta_0-1770653654412.png

Birgitta_1-1770653704911.png

Utdrag ur balansräkning, Spiris:

Birgitta_2-1770653795633.png

Birgitta_5-1770654003125.png

Birgitta_4-1770653898403.png

Diff:en på -11.452 motsvarar posterna leverantörsskulder, debiterad ingående moms samt kassa.

I den genererade årsredovisningen är posten för kassan borträknad.

Det här ser onekligen underligt ut. Det är som om årsredovisningen har blundat för vissa konton i bokföringen. Trodde inte det var möjligt. När jag läser din fråga, får jag uppfattningen att bokföringsdelen är fel, men som jag läser det hela är det årsredovisningen som blivit inkorrekt. Jag håller fullständigt med dig om vad Deklaration och Årsredovisning har missat för siffror.

Tyvärr tror jag du behöver ringa supporten för Deklaration och Årsredovising, så de får ta en titt på det här. De kanske kan koppla upp sig mot programvaran och se vad som hänt. Jag själv kan tyvärr inte svara på varför programvaran glömt ta med flera konton. Jag håller tummarna för dig!

Mvh Lena

Birgitta
MEDLEM

Stort tack, Lena! Då får det bli ett supportsamtal.