Hej!
Jag har ett negativt belopp på konto 1630 i balansräkning under kortfristiga fordringar. Jag tänkte flytta det här beloppet till konto 2850 så att den hamnar på rätt plats under skulder. Vad säger ni om det?
Tack på förhand
Löst! Gå till lösning.
1630 är skattekontot...
Jag behöver mer info. 2850 är fel.
Du måste pricka hela skattekontot. Börja med 1:a januari 2025 och titta om Sakatteverket har samma siffror som du det datumet. Återkom om det är differenser. Om siffrorna på 1630 stämmer med siffrorna Skatteverket har 1 januari, fortsätt och gå igenom alla bokningar och justera där det är fel.
Mvh Lena
Siffror på skatteverket stämmer med 1630, men som sagt bara 1630 med minustecken hamnat under tillgångar i balansräkningen. 2850 är skuldkonto för avräkningar för skatter och avgifter så jag tänkte nolla 1630 och flytta beloppet till 2850. Jag hittade inget fel i själva bokföringen.
Så när du loggar på hos Skatteverket och tittar på skatterna där, så är det en negativ siffra där också som är identisk med det du har i bokförigen och ochså på samma datum?
Mvh Lena
Ja, det är negativt där också
Om det handlar om att du gör ett årsbokslut och på bokslutsdagen vill föra över detta negativa belopp till skuldkontot 2850 för att det är enklare att skapa bokslutet snabbare är det OK, men att göra så löpande under året, nej. Detta är ju en skuld som måste betalas rätt omgående och då ska 1630 vara negativt då skulden ska betalas månaden därpå. Det är ingen idé att byta konto.
Mvh Lena
Bra svar, tack
Det handlar om bokslutet, tack för hjälpen
Anytime !
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.