Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

fröberg
MEDLEM

Ombeprövningsbeslut av mervärdesskatt efter årsredovisning

Hej,

När jag höll på med min årsavstämning inför årsredovisningen upptäcktes det att en transaktion inte följde med i en momsredovisning. Jag rättade uppgifterna hos skatteverket och har nu fått ett ombeprövningsbeslut och ska betala in 3949 kr den 18 augusti.

Min fråga är; bokför jag denna rättelse på föregående år eller skickar jag in årsredovisningen med detta fel och rättar det detta år?

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Förmodar att du när detta rättades hos skatteverket gjorde rättningen i perioden händelsen avsåg?

I så fall skall du rätta till detta även i bokföringen också i rätt period.

Inbetalningen av omprövningsbeslutet skall bokföras i 2025 när den betalas in och dras från skattekontot.

/Joachim

Ok, momsperioden i fråga är dock i en låst period. Så istället för att låsa upp momsdeklarationen och rätta den; kan jag skapa en manuell verifikation och rätta på så vis?

Hej

Det kommer inte gå eftersom du då kommer påverka momsredovisningen i den period den manuella verifikationen läggs in och den momsen kommer då redovisas på nytt. Det måste rättas i perioden som händelsen hör till om rättelsen till skatteverket är gjord i den perioden.

Det går som jag skrev att låsa upp perioder ochdels lägga in transaktionen och rätta till momsredovisningen i systemet.

/Joachim