Hej,
När jag höll på med min årsavstämning inför årsredovisningen upptäcktes det att en transaktion inte följde med i en momsredovisning. Jag rättade uppgifterna hos skatteverket och har nu fått ett ombeprövningsbeslut och ska betala in 3949 kr den 18 augusti.
Min fråga är; bokför jag denna rättelse på föregående år eller skickar jag in årsredovisningen med detta fel och rättar det detta år?
Löst! Gå till lösning.
Hej
Förmodar att du när detta rättades hos skatteverket gjorde rättningen i perioden händelsen avsåg?
I så fall skall du rätta till detta även i bokföringen också i rätt period.
Inbetalningen av omprövningsbeslutet skall bokföras i 2025 när den betalas in och dras från skattekontot.
/Joachim
Ok, momsperioden i fråga är dock i en låst period. Så istället för att låsa upp momsdeklarationen och rätta den; kan jag skapa en manuell verifikation och rätta på så vis?
Hej
Det kommer inte gå eftersom du då kommer påverka momsredovisningen i den period den manuella verifikationen läggs in och den momsen kommer då redovisas på nytt. Det måste rättas i perioden som händelsen hör till om rättelsen till skatteverket är gjord i den perioden.
Det går som jag skrev att låsa upp perioder ochdels lägga in transaktionen och rätta till momsredovisningen i systemet.
/Joachim
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.