Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Gunilla-57
UTFORSKARE

Ombokning av konto Bokslut Enskild Firma

Om man gör bokslutet i Skatt o Bokslut Enskild Firma, gör programmet två  verf.  en ombokning av kontona 2010 till 2018 och en annan Verf. Årets resultat 2019 till 8999. Men skall man inte göra ombokningen 2010-2019 den första vardagen nästa år? Någon som kan svar vad som är riktigt och förklara hur man skall göra.

mvh

Gunilla

3 SVAR 3
Gunilla-57
UTFORSKARE

Eller är det så att de bokslutsverifikationer som skatt o bokslut gör inte skall överföras till bokföringen, utan man bara gör en ombokningsverifikation den 1/1 2010-2019?

mvh

Gunilla

Hej @Gunilla-57 

Ja, det du ser är helt normalt. 

Skatt & Bokslut gör ombokningarna automatiskt via bilagan ”Eget kapital – specifikation”.

Det är alltid rätt att boka om årets resultat:

antingen i samband med bokslutet
eller den första dagen på det nya året

Programmet väljer att göra det redan i bokslutet, och det är helt okej.

De bokslutsverifikationer som skapas ska alltså föras över till bokföringen. Du ska inte göra någon extra ombokning själv, så länge du använder programmets bokslutsverifikationer.

Vill du istället göra ombokningen själv den 1/1, kan du ta bort bilagan ”Eget kapital – specifikation”, så gör programmet ingen automatisk ombokning.

Känns det fortfarande oklart är du alltid varmt välkommen att ringa oss på 0470‑70 60 00, så förklarar vi gärna steg för steg.

Ha en fin dag! 

Gunilla-57
UTFORSKARE

Hej Tinna

Tack för svaret, jag kommer att göra som så att jag låter Skatt o Bokslut boka årets resultat i en automatisk överföring och gör sedan ombokningen  den 1/1 manuellt. Detta för att för att man skall kunna se i balansräkningen vad som förändrats i det egna kapitalet under året.

Ha en bra dag

Gunilla