Hej,
Jag har en enskild firma, när man påbörjar ett nytt bokföringsår skall man börja med att omföra föregående års resultat.
Till att börja med kontrollerade jag status på konto 2019 - "Årets resultat Delägare 1", det visade på att jag där hade ett saldo på -7 868,36 kr.
Jag frågade er AI-asistent hur jag skulle gå till väga, den föreslog då att jag skulle:
För säkerhets skull gick jag in i forumet och kikade på tråden Bokföra årets resultat,
Forumet kom med exakt samma rekommendation, så jag gjorde en manuell verifikation enligt följande:
När jag sedan gick in och kontrollerade mitt konto så såg det ut så här:
Mitt ingående och utgående saldo för 2019 var nu dubbelt så litet som det var innan jag omförde föregående årets resultat. Jag hade förväntat mig att det skulle vara 0, så det här blev en ganska otrevlig överraskning.
Har jag:
Tacksam för hjälp!
Vänliga hälsningar
Tobias
Löst! Gå till lösning.
Hej,
Om du har ett positivt resultat fg år, dvs beloppet på 2019 står i kredit så ska du debitera 2019 med beloppet och kreditera 2010.
Om du har ett negativt resultat fg år så stämmer den bokningen som du gjort ovan, men eftersom saldot i kredit har ökat genom den bokningen så bör du ha haft ett positivt resultat.
Enkelt kan man säga att samtliga konton på 20XX (dvs eget uttag, egen insättning, egna skatter och årets resultat, kan finnas fler) förutom 2010 ska tömmas som årets första verifikation och då får man titta på vad det ligger för saldo i IB och boka bort det, mellanskillnaden som uppstår när man tömt kontona lägger man mot 2010. Totalen på eget kapital vid fg års utgång ska ligga på 2010 när ombokningen är gjord.
//Carina
Tack så mycket, men jag inte förstår är att ju hade ett negativt resultat som du ser av ingående saldo, då måste det ju har betytt att jag gjorde en förlust:
och därför har jag gjort precis som du skriver att jag skulle göra när jag har en förlust, dvs jag har krediterat 2019 och debiterat 2010. Hur kan det då ha blivit såhär?
Hej,
När det ligger i kredit på eget kapital så är det ett positivt resultat. Balansräkningen består av tillgångar (konto 10XX-19XX) och skulder o eget kapital (konto 20XX-29XX).
Tillgångarna ökar i debet och skulderna ökar i kredit. Eget kapital ökar i kredit, dvs ett positivt resultat ger ett ökat eget kapital i kredit.
Tack så mycket, jag förstår inget eller mycket lite av det du skriver, men jag lade in det som om förlusten var en vinst och då gick det jättebra för jag fick nollat och det var ju det jag ville uppnå.
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.