Jag behöver hjälp med hur jag ska bokföra en försäljningar från plattformen Patreon, som är till för kreatörer på internet.
Jag lägger ut filmer där och genererar intäkter. Men jag vet inte hur jag ska bokför detta i min enskilda firma då pengarna först landar på ett Patreon-saldo och inte direkt till min bank.
Såhär ser processen ut:
Kunder betalar för mitt innehåll -> Patreon drar sina plattformsavgifter -> Pengarna landar i mitt Patreon-saldo som då är mina "earnings" -> Jag tar ut pengar från Patreon med en överföringsavgift på 9kr -> Pengarna kommer in på min bank.
Ska jag bokföra exakt vad jag har tjänat till Patreon + avgifter och att de landar på ett mellankonto mellankonto? Typ 1580, funkar det? Sen att jag gör uttag från det kontot där jag visar överföringsavgiften på 9kr? Eftersom jag har kontantmetoden så måste jag redovisa när pengarna landar på mitt bankkonto.
Här är ett exempel på om jag tänker rätt, kan jag göra såhär? :
1. Patreon-försäljning, sammanställning juni månad, 2025 (
| Konto | Benämning | Debet | Kredit |
| 3305 (Total försäljning) | Försäljning tjänster till land utanför EU | 20,795.46 kr | |
| 6090 (Plattformsavgifter) | Övriga försäljningskostnader | 3 897,47 kr | |
| 1580 (Patreon-saldo) "Det jag tjänat efter Patreons avgifter" | Fordringar för kontokort och kuponger | 16 897,99 kr |
2. Uttag från Patreon via Paypal (14 juni, 2025)
| Konto | Benämning | Debet | Kredit |
| 1580 (Patreon-saldo) | Fordringar för kontokort och kuponger | 5 712,68 kr | |
| 6570 (Paypal-avgift) | Bankkostnader | 9 kr | |
| 1930 (Mitt bankkonto) | Företagskonto | 5 703,68 kr |
|
Hej!
Har en kund som också använder sig av Patreon. Jag hanterar bokföringen likt så som du beskriver det, alltså att pengarna efter Patreons avgifter landar på ett mellankonto i bokföringen och sedan vid utbetalning till Paypal görs en omföring. Min kund använder dock faktureringsmetoden.
I ditt fall, eftersom du använder kontantmetoden, ska du bokföra allt då det landar på ditt Paypal-konto. Således bör nog inte du behöva använda dig av mellankontot (1580) i bokföringen förutom vid bokslut, då du behöver boka upp allt intjänat med tillhörande plattformsavgifter för året som inte förts över från Patreon till Paypal.
Kom också ihåg att Patreon är registrerad i USA, varpå omvänd betalningsskyldighet (omvänd moms) gäller för plattformsavgiften från Patreon.
Har du ett momsregistreringsnummer bör du lägga in detta under dina användarinställningar i Patreon. Föreslår annars att kontakta deras support för hjälp med detta, de gav väldigt bra hjälp till min kund faktiskt!
Hoppas det gav dig lite hjälp på vägen.
Copyright 2026 Visma Spiris AB. All rights reserved.