Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Katarina82
MEDLEM

Bokföra många swishbetalningar vid försäljning på marknad

Hej.

Jag har enskild firma och säljer ibland honung på marknaden där kunderna oftast betalar med swish. Jag skapar varje gång ny kund och en betalningsbekräftelse skapas för varje kund. Men ibland får jag ca 50 swish betalningar per marknad. Ska jag fortsätta och bokföra varje kund på detta sätt? Eller finns ett annat enklare sätt att bokföra swishbetalningar? Jag har ingen bankkoppling med bokföringsprogrammet. Hur funkar det att ha bankkoppling, sker allt bokföring automatiskt eller måste jag ändå bokföra själv?

Tack på förhand för svar.

Mvh Katarina

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Katarina82 

Det låter som att du redan gör helt rätt när du registrerar dina Swishbetalningar per kund.

Om du skulle koppla ditt bankkonto till bokföringsprogrammet (bankkoppling) innebär det främst att dina bankhändelser hämtas in automatiskt till programmet. Du slipper då lägga in varje inbetalning manuellt. Själva bokföringen sker dock inte helt automatiskt – du behöver fortfarande gå in och matcha bankhändelserna mot rätt typ av inbetalning.

Om du till exempel har många Swishbetalningar samma dag (som vid en marknad) kan du markera alla bankhändelser med samma datum och använda funktionen “Matcha alla markerade”. Det kan göra hanteringen betydligt snabbare när du har många betalningar samtidigt.

Hoppas det hjälper och annars är du varmt välkommen att ringa oss på 0470-70 60 00 så hjälper vi dig. 

Okej. Tack. Men måste jag då lägga in en klumpsumma för den dagen alltså skapa en ny kundfaktura för att matcha flera?

Mvh Katarina

Hej @Katarina82 

Som jag förstår det registrerar du redan varje försäljning som en betalningsbekräftelse/kundfaktura i programmet, och det fungerar bra även om du får många Swishbetalningar.

När du sedan registrerar dina bankhändelser kan du förenkla matchningen. Om du har många Swishbetalningar samma dag kan du markera alla bankhändelser med samma datum och välja "Matcha alla markerade". När du sedan väljer "Inbetalning från kort eller Swish" kan du markera flera fakturor/betalningsbekräftelser samtidigt och bokföra dem mot bankhändelserna i ett steg.

Du behöver alltså inte skapa en klumpsumma eller en extra kundfaktura för dagen om du redan har registrerat försäljningarna var för sig.

En bankkoppling innebär främst att bankhändelserna hämtas in automatiskt till programmet istället för att du registrerar dem manuellt, men själva matchningen gör du fortfarande i programmet.

Hoppas detta förtydligar hur du kan göra för att matcha - vill du ha mer info rekommenderar jag att du ringer oss på 0470-70 60 00 så hjälper vi dig gärna!